NordNews
Avem ce spune

98% din angajatori au prezentat la CNAS carnetele de muncă ale angajaților pentru scanare

Casa Națională de Asigurări Sociale a finalizat la 15 decembrie 2018, procesul de scanare a datelor din carnetele de muncă pentru a completa conturile persoanelor asigurate cu informația privind stagiul de muncă realizat până la 1 ianuarie 1999. 98% din agenții economici publicați în Monitorul Oficial care urmau să prezinte la CNAS carnetele de muncă pentru scanare au făcut acest lucru, fiindu-le ulterior returnate în termen. 2% din angajatori nu şi-au onorat obligaţia de a prezenta carnetele pentru scanare în termenele stabilite, scrie INP.
Clara Sorocean, șefa Direcției evidența individuală a contribuabililor CNAS a declarat, în contextul neprezentării carnetelor de către agenții economici, că acestea pot fi prezentate de persoanele fizice oricând, fără a exista un termen limită stabilit în acest sens. Persoanele fizice le pot prezenta la oficiul CTAS unde își au viza de reședință. După ce se face scanarea imediat acestuia i se va returna documentul. Totodată, conform hotărârii Guvernului, angajatorii cărora li s-au întors carnetele de muncă ale angajaților urmau, până la 28 decembrie 2018, să le înmâneze angajaților.
După ce primesc carnetele de muncă de la angajatori, angajații sunt obligați să le păstreze pentru că înscrierile din acest document își păstrează valabilitatea și pot fi utilizate la necesitate. De exemplu, carnetele pot fi utilizate în cazul în care persoana are necesitatea de a confirma activitatea de muncă într-un anumit domeniu care are impact asupra salariului. În caz de pierdere a carnetului de muncă, la ieșirea la pensie persoana poate prezenta alte documente confirmative pentru confirmarea stagiului de cotizare, cum ar fi ordinul de angajare și de eliberare în cadrul instituției în care a lucrat şi alte documente prevăzute de cadrul normativ în vigoare.
Potrivit Clarei Socrocean, CNAS a scanat informația din carnetele de muncă în scopul de a completa conturile personale ale persoanelor asigurate pentru stabilirea ulterioară a pensiei. „În condițiile în care carnetul de muncă va fi înmânat persoanei asigurate, până la ieșirea la pensie se poate întâmpla orice cu el. Scanarea carnetelor se face pentru a asigura cumva o siguranță persoanei”. Informația scanată va fi ulterior citită și introdusă în contul personal al persoanei asigurate. Respectiv, așa cum persoana își poate vizualiza datele din cont privind contribuțiile achitate după 1 ianuarie 1999, la fel va fi posibil ulterior de vizualizat datele din carnetul de muncă despre activitatea de muncă până la 1 ianuarie 1999.
„Planificăm către finele anului 2019 informația să fie citită și introdusă în contul personal de asigurări sociale pentru ca ulterior să fie folosită pentru calcularea pensiei viitoare cu ajutorul calculatorului de pensii online. Totodată va fi posibilă depunerea cererii electronice pentru stabilirea pensiei online, exact cum sunt e-cererile pentru indemnizațiile adresate familiilor cu copii”, a spus Clara Sorocean.
Carnetele de muncă sunt retrase din circulație din ianuarie 2019.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata