NordNews
Avem ce spune

ATENȚIE, ușile se închid! Urmează stația – satul Elizaveta

ATENȚIE! „Ușile se închid”

Atenție, ușile se închid! Urmează stația Centru, iar Adrian, plăcut surprins, se așează pe scaunul din spate al troleibuzului de pe ruta numărul șapte. Este un troleibuz nou-nouț adus din Belarus, în culorile alb și albastru, alese de conducerea primăriei Bălți deloc întâmplător. Așa a vrut Renato Usatîi să le reamintească locuitorilor, care din partide i-a făcut gospodari.

Pe Adrian nu-l interesează nici culoarea troleibuzului, nici culorile politice. În diminețile reci sau ploioase, grija lui cea mare este cum să ajungă la Bălți, iar în serile întunecoase, cum să se întoarcă în sat, la Elizaveta. Până nu demult circula cu autobuzul nr. 16, care era destul de spațios, însă cu taxe mai mari. Acum, o călătorie cu troleibuzul până în sat costă doar 2 lei.

Îmi pare foarte bine că a ajuns și la noi așa transport. Suntem foarte bucuroși, de mult timp l-am așteptat, sperăm că o să fie interesant.Circulam cu un autobuz. Era un autobuz simplu, care era la fiecare oră, dar acum, după cum ne-au spus că acesta o să fie mai des, la 45 de minute, cred că o să fie mai făinuț.Acuma e doi lei prețul. Pentru studenți e convenabil”, spune Adrian Marin, locuitor s. Elizaveta.

În același troleibuz a urcat și mătușa Valentina. Este prototipul femeii care se trezește cu noaptea-n cap pentru a merge la cumpărături și despre care mulți dintre călători se întreabă, De ce nu stă acasă? Ei unde-i îi trebuie la ora asta? După ce a hoinărit prin oraș mai bine de jumătate de zi, mătușa Valentina a decis să pornească spre casă, dar nu cu orice transport, ci cu un troleibuz nou. Pentru asta a așteptat în stație vreme de 30 de minute. Într-un final, s-a așezat pe un scaun din spatele troleibuzului.

Zărindu-și vecina de bloc, nu ezită să o salute – Bună Maria! Și gata ți-ai plătit comunalele? Vecina nu voia probabil, să le fie asculatată discuția, își părăsește scaunul și ia loc lângă mătușa Valentina. – Da, am achitat tăt și mi-am luat o garafă de oloi. Ferească Sfîntu și s-o mai scunchit. – Lasă tu problemele estea, uite și troleibus ne-o dat, am stat vreo 30 de minute să mă sui în de-aista nou, de-o dragoste și-i frumos.”

Vecina mătușii Valentina s-a dovedit cam sfioasă în fața camerei de luat vederi, însă dorința de a aduce laude noilor troleibuze a învins orice frică și femeia a devenit sfătoasă.

-Prin ce se deosebește noul troleibuz de cele vechi?, am întrebat femeia pe un ton plin de curiozitate. Fără a sta mult pe gânduri, ea ne-a povestit cât de ușor îi va fi surorii sale din Elizaveta să o viziteze.

-Ei, cum prin ce? Au condiționer, priviți! chiar și televizor au, iaca și au loc special pentru persoanele cu dizabilități, dar cel mai bun lucru, asta îi că sormea Zina, de la Elizaveta o să vină de la dânsa de acasă până la mine cu dânsul.

Locuitorii din Elizaveta, mai aproape de oraș

Cu suportul Europei, municipiul Bălți a achiziționat 11 troleibuze autonome noi. Din data de 1 aprilie (și asta nu este o glumă), troleibuzele circulă pe trei artere importante din oraș, care nu sunt asigurate cu linii electrice. Este vorba despre strada Ivan Conev, Lesecico și Nicolae Iorga. Autoritățile au decis ca ruta nr. 4 să facă legătura între Cartierul Dacia și Podul Chișinăului, cel cu nr. 6 să circule de la Cartierul 8 până la Cartierul Dacia, iar troleibuzul nr. 7 să circule de la Cartierul 8 până în satul Elizaveta, din componența municipiului Bălți.

Elizaveta se află la 11 km distanță de oraș și numără peste 3000 de locuitori. Satul atrage privirile trecătorilor prin case una mai frumoasă ca alta, grădini proaspăt afânate și infrastructură dezvoltată. Totul pare destul de frumos pentru cei care au în curte și un automobil. Pentru restul oamenilor, orele de vârf erau o adevărată provocare. Autobuzele erau arhipline deja din centrul satului, cu elevi, studenți, muncitori sau pensionari care merg în oraș pentru a vinde ce mai cresc prin cotețe. Chiar și așa, cunoscuta frază a șoferilor rămânea actuală: – Hai, oameni buni, treceți mai în spate, uite cât loc este acolo!”.

Călătoriile zilnice spre și dinspre oraș, loveau puternic în bugetul familiei Crizantemei Caraiman. Grație noilor troleibuze, membrii familiei vor face economii de sute de lei.

„Este binevenit. Întotdeauna la Elizaveta au fost probleme cu transportul, este înghesuială, mai ales în orele de vârf. Toată lumea se deplasează în oraș, toți activează în oraș, așa că este binevenit. Sper să fie bine și să fie utilizat cu succes. Suntem scutiți un pic, mai ales când mergem zilnic toată familia în oraș este costisitor”, povestește Crizantema Caraiman.

Călătorii gratuite pentru pensionari

Vestea cea mare este că pensionarii din Elizaveta călătoresc cu troleibuzul absolut gratuit. Tot ce trebuie este să prezinte carnetul de pensionar.

Acum, spun bătrânii vor putea strânge mai mulți bani de pe o găină vândută la stadionul (piața angro de legume și fructe) din oraș, vor merge la Policlină de fiecare dată când tensiunea va juca hora și își vor face cumpărăturile doar în oraș, pentru că agenții economici din sat pun un preț triplu la produsele alimentare.

Tare ne pare bine că avem așa rută. E normal pentru copii ca să meargă la școală, iar noi să mergem pentru treburile noastre. Mai ales cu această stare de urgență, ne-au spus să nu ne îmbulzim și este tare normal. Eu sunt la pensie deja și merg doar la medic, la piață, sau la rudele din oraș. E normal, noi doar toată viața am lucrat în oraș și merităm asta, să mergem gratuit până în oraș”, a povestit Iulia Botnaru, locuitoare s. Elizaveta.

Doi lei- nici mai mult, nici mai puțin!

Noile unitățile de transport au un interior spațios, sunt dotate cu aparat de aer condiționat, panouri electronice de informații, sisteme de supraveghere video dar și un sistem sonor, care anunță nu doar stația, dar și când se închid și se deschid ușile. Totodată, troleibuzele sunt adaptate la necesitățile persoanelor în scaun cu rotile. Din păcate, doar troleibuzele sunt europene, pentru că drumurile au rămas moldovenești.

Troleibuzele au fost o surpriză minunată pentru locuitori. Oamenii dau foarte multe întrebări interesante. Eu cred că, treptat, mergem spre bine, în domeniul transportului. Au apărut mai multe rute, mai multe unități de transport, chiar s-a mai descărcat linia puțin, a devenit și mai ușor de muncit. Plătesc oamenii la fel, standart – doi lei, se poate cu permis. Deci, nici mai mult nici mai puțin, prețul este fix și nu se schimbă, o călătorie costă doi lei”, spune Dumitru Țîgîrlaș, revizor.

Troleibuzele noi s-au dovedit a fi cam complicate pentru șoferi. La început de cale, domnul Grigore părea neîndemânatic și cu greu ghicea butoanele. Este prima dată când a urcat la volanului unui troleibuz autonom.

11 troleibuze în loc de 10

Noile troleibuze sunt dotate cu 31 de scaune și au o capacitate de 106 pasageri. Există și un loc amenajat pentru persoanele cu dizabilități locomotorii. Totodată, troleibuzul a fost dotat cu o rampă de acces. Potrivit inginerului șef al întreprinderii municipale „Direcția de troleibuze din Bălți” Victor Caliujnîi, noile troleibuze au o autonomie de peste 20 de km.

„Troleibuzele date au o autonomie foarte mare, pot să circule 20 de km fără electricitate. Datorită acestui lucru a fost posibilă deschiderea a mai multor rute precum cartierul 8, monumentul Ospitalitate sau Elizaveta. Troleibuzele au fost procurate dintr-un grant european. A fost organizată o licitație, unde am primit două propuneri. Prima propunere a venit din Belarus, iar alta din Ucraina, Dnepropetrovsk. Din cauză că propunerea din Dnepropetrovsk a fost mai convenabilă, am avut ocazia să mai procurăm încă un troleibuz care nu era planificat în proiect”, a declarat Victor Caliujnîi.

Fonduri europene pentru confortul și sănătatea bălțenilor

Proiectul de achiziție a troleibuzelor și de reabilitare a infrastructurii de transport se cifrează la 3,7 milioane EURO și este finanţat dintr-un împrumut oferit de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare în valoare de 2,5 milioane EURO, dar şi un grant de 1,2 milioane de euro, din partea Fondului Parteneriatului Europei de Est pentru Eficiență Energetică și Mediu.

„Troleibuzele au fost procurate cu scopul de a spori gradul de confort a bălțenilor în timpul călătoriilor cu transportul public, dar  și pentru a asigura cu transport câteva regiuni din oraș. Noile linii au fost elaborate în funcție de dorințele și solicitările locuitorilor. Am primit multe solicitări din partea locuitorilor de pe străzile Conev și Lesecico, pentru că oamenilor le venea greu să se deplaseze până la locul de muncă, dar acolo locuiesc peste o mie de bălțeni. Și locuitorii de pe strada Nicolae Iorga s-au adresat de nenumărate ori la primărie. Prețul unui troleibuz este de 220 mii de euro”, a declarat viceprimarul de Bălți, Nicolai Grigorișin.

Proiectul face parte din programul Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) „Green Cities”. Inițiativa își propune să creeze un viitor mai bun și mai durabil pentru orașe și locuitorii acestora.

 

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata