De ce hoții au pus ochiul pe Aeroportul Internațional Chișinău

Distribuiti mai departe...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Către sfârșitul anului 2019, modernizarea Aeroportului Internațional Chișinău a fost estimată la 92 de milioane de euro. Din 2013, după ce a fost luat în concesiune de compania „Avia Invest”, Aeroportul din Chișinău a devenit una din aerogările care se dezvolta cel mai dinamic în regiune. Însă, această istorie de succes a devenit obiectul intereselor hoțești.

Efectul cel mai vizibil al investiției a fost creșterea fluxului de pasageri. În ultimii patru ani, acesta, practic, s-a dublat. Modernizarea infrastructurii și viteza cu care se făceau schimbările pe care le puteau invidia și cei de la aerogările mari europene au fost factorii care au contribuit la asta.
În afară de reconstruirea celei de-a doua piste de decolare-aterizare, construirea unei parcări auto multietajate și transformarea totală a terminalelor, în aeroport s-a făcut o muncă uriașă – au fost renovate benzile și peronul, a fost instalat un nou sistem de colectare și epurare a apelor pluviale, a fost schimbat sistemul de alimentare cu energie electrică. Toate acestea au fost făcute pentru a spori securitatea zborurilor, iar în rezultat a crescut simțitor competitivitatea aeroportului.
Aeroportul Chișinău a devenit mult mai atractiv pentru companiile aeriene și nu numai. De aerogară au început să se intereseze și unii politicieni. În primul rând președintele Igor Dodon, care a declarat că intenționează „să reîntoarcă aeroportul în proprietatea statului”. După cum afirmă observatorii, această idee ia turații pe măsură ce se apropie alegerile prezidențiale. Observatorii spun și despre interesul personal, economic și politic al lui Dodon „în reîntoarcerea aeroportului în proprietatea statului”, în esență  fiind urmărită transmiterea aerogării unor companii afiliate puterii
Deja este cunoscut faptul că AVIA INVEST este decisă să-și apere interesele în instanțele internaționale. În cazul în care concesionarul Aeroportului va obține câștig de cauză, Moldova va trebui să achite circa un miliard de euro. Se anticipează că evenimentele anume așa se vor derula cel mai probabil, potrivit experților independenți și chiar a celor care nici pe departe nu sunt „avocații” companiei AVIA INVEST.
De exemplu, despre faptul că Guvernul își încalcă angajamentele asumate a vorbit și Igor Munteanu, președintele Comisiei de control al finanțelor publice, care anterior a condus Comisia parlamentară de anchetă privind concesionarea aeroportului. El a calificat drept încălcare decizia Guvernului de a însuși jumătate din taxele pentru dezvoltarea aeroportului.
„Orice decizie de acest gen poate fi invocată ca o încălcare a unor drepturi ale concesionarului, prin nerespectarea de către stat a dreptului părții concesionare, ceea ce ar putea atrage după sine costuri foarte mari pentru Republica Moldova”, a spus Igor Munteanu. Încă un motiv pentru un litigiu într-o instanță internațională Munteanu a numit și refuzul Primăriei Chișinău de a elibera certificatul pentru construirea noului terminal al Aeroportului.