Guvernul vrea să schimbe modul de stabilire a prețului la motorină și benzină

ANRE este de părere că mecanismul privind stabilirea plafonului la motorină și benzină era mai eficient la stabilirea reală a prețurilor iar Consiliul Concurenței îi suspectează pe petroliști de înțelegeri de cartel. În același timp premierul Chicu s-a arătat îngrijorat de eficiența activității CC, care deține o echipă de 130 de specialiști, dar nu este capabilă să identifice și să combată eficient înțelegerile de cartel. Subiectul a fost discutat astăzi la prima ședință a grupului de lucru pentru analiza și monitorizarea evoluției prețurilor.

Primul subiect abordat de premier a fost evoluția prețurilor la carburanți și a solicitat informație de la reprezentantul ANRE.

Ștefan Creangă, director ANRE, a informat prim-ministrul că 123 de agenți economici dispun de licență pentru comercializarea produselor petroliere și 710 stații de alimentare cu produse petroliere în țară. În structura vânzărilor 70.3 % e motorina, 20.8% e benzina și 8.9% e gazul lichefiat. ANRE verifică doar un parametru, respectarea ratei de 10% de rentabilitate anuală pe activitate a titularului de licență. Domnul Creangă a menționat că rentabilitatea stabilită de lege poate fi ușor evitată prin creșterea exagerată a diverse costuri administrative, iar ANRE nu are nicio pârghie să intervină.

ANRE a informat că modificarea abordării de reglementare a fost implementată începând cu 1 Ianuarie 2019, dar mecanismul de plafonare a prețurilor de către ANRE, aplicat anterior, a fost mai eficient.

Chicu a solicitat informații de la conducerea Consiliului Concurenței referitoare la înțelegerile de cartel identificate și sancționate.

Reprezentantul Consiliului Concurenței a informat că CC are în vizor piața produselor petroliere. CC a intervenit prin colectarea informațiilor pentru a identifica probe de existență a înțelegerilor de cartel, dar până în prezent nu sunt. CC cunoaște aspecte care demonstrează indirect că înțelegeri pot exista.

Premierul s-a anunțat îngrijorat de eficiența activității CC, care deține o echipă de 130 de specialiști, dar nu este capabilă să identifice și să combată eficient înțelegerile de cartel.

De asemenea Chicu a solicitat ministrului Anatol Usatîi să prezinte o informație referitoare la progresul pe implementarea planului de acțiuni pentru resuscitarea industriei serviciilor de transport interurban de pasageri și creșterii calității și siguranței serviciilor.

Usatîi a informat că din 2013, anul din care tarifele în transport nu au fost actualizate, costul la carburanți a crescut de 3 ori. Au crescut pe lanț costurile pieselor de schimb și a serviciilor de reparație, iar salariile pe țară s-au dublat în această perioadă. Vârsta unităților de transport antrenate în transportul interurban a crescut, iar acum pe rute circulă foarte multe unități învechite.

Industria a ajuns într-o stare precară și sunt necesare măsuri pentru a o resuscita și a încuraja investițiile în unități de transport și în șoferi profesioniști.

MEI a semnat un Plan de Acțiuni, agreat de companiile licențiate, care va determina creșterea siguranței și calității serviciilor de transport în trei etape, până în Septembrie 2020.

În finalul ședinței, Șeful Executivului a solicitat MEI, MF și ANRE să examineze timp de o săptămână efectele modificării abordării în cazul reglementării prețurilor pentru produsele petroliere.

„Nu cred că e corect să lăsăm la discreția agenților economici formarea prețurilor pentru produsele petroliere. Nu vreau să influențez decizia grupului de lucru, dar vă cer să faceți această analiză urgent și să veniți cu propuneri. Cotațiile pentru motorină au scăzut, accizul a crescut nesemnificativ, iar prețul de vânzare a motorinei a crescut esențial. Vă rog să găsiți unde operatorii economici ascund o parte mare a veniturilor”, a cerut premierul.

La sfârșitul săptămânii trecute, mai multe stații PECO au afișat prețuri mai mari la carburanți. Astfel, benzina și motorina s-a scumpit în medie cu 70 de bani, iar gazul lichefiat cu un leu.

Din 2016, ANRE stabilea o dată la două săptămâni prețurile plafon la benzină și motorină, însă, în martie 2019, Agenția a aprobat o metodologie nouă. Conform acesteia, petroliștii stabilesc de sine stătător prețurile de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere principale și a gazului lichefiat, fără să depășească rata de rentabilitate anuală de 10%. În schimb, petroliștii urmează să prezinte calculele de rigoare în termen de trei zile de la afișarea noilor prețuri.

leave a reply