În prag de alegeri a crescut numărul posturilor TV care fac partizanat politic

Pe măsură ce ne apropiem de ziua alegerilor locale generale și a celor parlamentare noi, este în creștere numărul posturilor de televiziune care fac partizanat politic, favorizând sau defavorizând anumiți concurenți electorali. Sunt concluzii ale celui de-al treilea raport de monitorizare a comportamentului mass-media în campania electorală, lansat de către Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte.

Într-o conferință de presă la IPN, Nadine Gogu, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent, a spus că, în perioada 5-11 octombrie, majoritatea subiectelor electorale difuzate de către cele zece posturi TV monitorizare au fost bazate pe o singură sursă de informație, fără a asigura pluralismul de opinie și fără a trata subiectele în profunzime. Majoritatea absolută a materialelor relevante au fost dezechilibrate din perspectiva asigurării egalității de gen.

Potrivit raportului, postul public de televiziune Moldova 1 nu a asigurat în totalitate pluralismul de opinie. Instituția a oferit acces în știri la aproape jumătate din numărul concurenților electorali, fără a favoriza sau defavoriza evident un concurent electoral. Jurnal TV a reflectat activitățile majorității concurenților electorali, a asigurat un pluralism relativ al opiniilor. Totodată, Andrei Năstase, candidatul Blocului ACUM, a beneficiat de un număr mai mare de apariții la cest post TV.

Radiodifuzorii privați Prime TV și Publika TV, cu aceeași politică editorială, au reflectat neutru activitatea majorității concurenților electorali, cu excepția candidatului Blocului ACUM, Andrei Năstase, care a fost defavorizat prin selectarea informațiilor în context negativ. Andrei Năstase a fost defavorizat și la Televiziunea Centrală, instituție care a favorizat foarte clar reprezentanții Partidului Şor.

Nadine Gogu a mai spus că NTV Moldova și Accent TV au continua să-i promoveze preponderent pe candidații PSRM, în special pe Ion Ceban, favorizându-l atât prin spațiul mare alocat, cât și prin contextul pozitiv al aparițiilor. Favorizarea candidatului PSRM Ion Ceban a fost remarcată prin numărul relativ mare de materiale prin care s-a reflectat activitatea acestui și la RTR Moldova.

Potrivit lui Nadine Gogu, ProTV și TV8 au oferit acces majorității candidaților care au desfășurat activități de campanie, fără a favoriza sau defavoriza evident un concurent electoral.

Raportul a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu suportul Fundației Est-Europene, cu resursele acordate de Suedia și suportul Agenției SUA pentru Dezvoltare și al Agenției Marii Britanii pentru Dezvoltare.

leave a reply