NordNews
Avem ce spune

INTERVIU // KESTUTIS KUDZMANAS: Piața europeană are nevoie de industria vinicolă a Moldovei

Într-adevăr, dacă ne uităm la indicele mondial de percepție a corupției acum 20 sau 25 de ani, Lituania și Moldova erau pe poziții similare, dar, din păcate, au pornit în direcții diferite”, susține Excelența Sa, Kęstutis Kudzmanas. În cadrul unui interviu pentru NordNews, șeful Ambasadei Lituaniei în R. Moldova a vorbit despre ajutorul umanitar acordat țării noastre pentru combaterea pandemiei de coronavirus, fenomenul corupției din R. Moldova, dar și care a fost impactul asupra politicii și infrastructurii Lituaniei în urma aderării la NATO.

Excelență, am trecut și continuăm să trecem printr-o perioadă foarte dificilă pentru întreaga lume. Mă refer la pandemia de covid-19. Cum se desfășoară procesul de vaccinare în țara dumneavoastră și cum a ajutat statul oamenii de afaceri în această perioadă?

Vă mulțumesc mult. Această pandemie este o provocare comună pentru întreaga omenire. Poate că nu e pentru prima dată când lumea se confruntă cu o astfel de provocare, dar pentru prima dată când, e un paradox, din cauza pandemiei am devenit mai apropiați și am încercat să ne ajutăm reciproc la nivel global anume prin modalitatea de a furniza vaccinuri, de a acorda sprijin financiar în scopul redresării economiei, chiar și a ameliorării situației politice din unele țări. Lituania se confruntă cu aceeași provocare ca și Republica Moldova. Dacă ați compara starea referitor la vaccinare, ați constata că am putea fi liderii din regiune la vaccinare. Lituania are posibilitatea de a utiliza diferite vaccinuri. Am importat aproape toate tipurile de vaccinuri care sunt aprobate în UE. Pot spune că populația noastră merge la centrele de vaccinare cu entuziasm. Știu că există unele teorii conspiraționiste cu povești care fac un mare rău societății. Puteți vedea că în anumite regiuni unele grupuri ale populației evită vaccinarea, dar cred că ar trebui să avem încredere, deoarece știința prezintă modele de soluții moderne prin posibilitățile pe care ni le oferă și există doar o modalitate de a lupta împotriva acestei pandemii: vaccinarea. Pe de altă parte, într-adevăr, am dori să le împărtășim o experiență colegilor noștri din Moldova cum să recupereze pierderile după ce va avea loc vaccinarea. Uniunea Europeană a alocat guvernelor fonduri speciale de redresare pentru stabilizarea economiei și le vor folosi, de asemenea, cred și partenerii acesteia, în special partenerii de est, inclusiv Moldova care a semnat Acordul de Asociere. Deci, veți primi un sprijin semnificativ din partea UE și a statelor membre ale acesteia.

 

Domnule ambasador, ați menționat anterior despre sprijinul reciproc, și despre faptul că Lituania este alături de Republica Moldova în această grea perioadă. Cunoaștem că Lituania va dona Republicii Moldova 11000 mii de doze de vaccin. Pe lângă acest ajutor, pe lângă serul anticovid cu ne va mai ajuta țara dumneavoastră în această perioadă?

 

Vă mulțumesc foarte mult. Într-adevăr, președintele nostru în timpul vizitei în Moldova, de acum câteva săptămâni, în cadrul întrevederii cu doamna președintă Maia Sandu a anunțat că Lituania donează 200.000 de doze de vaccin partenerilor de asociere: Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Acestea vor fi distribuite proporțional cu numărul populației celor trei țări și chiar am alocat deja unsprezece mii de doze de vaccinuri partenerului nostru Moldova. În afară de aceasta, la fel, am livrat un lot de echipamente de protecție pentru lucrătorii medicali pe care le-am adus cu un avion militar. Adică a fost un lot de măști destinate lucrătorilor din domeniul medical pentru Republica Moldova, în afară de faptul că, precum știți, Uniunea Europeană oferă sprijin semnificativ pentru combaterea coronavirusului Covid prin platforma COVAX, sprijin macrofinanciar. Aș menționa că nu e vorba doar de combaterea Covid-ului, dar, de asemenea, e vorba de ceva mai mult, e vorba despre redresarea economiei. Va fi o muncă pentru o perioadă lungă dacă ne referim la Republica Moldova. Lituania este un partener foarte apropiat dacă privim la cei zece ani, în timpul cărora, de asemenea, am implementat 12 programe de formare în Moldova. Experții noștri din Lituania, experți de nivel înalt, care activează în Republica Moldova în cadrul ambasadei noastre, au realizat peste 130 de proiecte  de cooperare și dezvoltare în Republica Moldova sau de sprijin al societății civile, pentru dezvoltarea acesteia, desigur, concentrându-se pe consolidarea instituțiilor dvs., pe consolidarea democrației, consolidarea supremației legii, combaterea corupției. În afară de aceasta, nu numai sistemul judiciar și corupția sunt prioritățile pe care trebuie să ne axăm, ci, la fel, și pe alte probleme ce țin de domeniul sănătății, al Serviciului Vamal, al impozitelor etc. etc.. Observați că experiența noastră de tranziție a țării e relevant în raport cu necesitățile dvs. și suntem gata să vă împărtășim experiența noastră și să continuăm a vă oferi ajutor pentru a accelera procesul de integrare.

 

Republica Lituania este un bun exemplu pentru Republica Moldova atât în procesul democratizării, cât și al modernizării, dar este și un fidel prieten al țării noastre. Cum credeți, ce ar trebui să mai învețe oficialii noștri de la elita dumneavoastră politică?

 

Vă mulțumesc. Întrebarea este foarte interesantă. Într-adevăr, dacă veți compara actualmente Lituania și Moldova, veți putea vedea că, acum 30 de ani, eram aproape în aceeași situație. Atunci Lituania s-a mișcat destul de repede către Uniunea Europeană, către NATO. Comparând țara noastră de acum 30 de ani și de astăzi, observați că am devenit o țară modernă, care se dezvoltă rapid. În cei de peste 70 de ani ai UE, membrii acesteia și noi investim mult în creșterea potențialului funcționarilor din instituțiile noastre, dar cel mai important lucru e că în instituții se lucrează cu toate partidele, toate forțele noastre politice, care au fost unite în alegerea aceleiași direcții, a direcției de dezvoltare. Pentru a garanta prosperitatea și progresul țării, am decis să aderăm la Uniunea Europeană.

Nu contează că e vorba de partide de dreapta, partide de stânga, partide de centru, cu toții avem un singur vector pe care îl cunoașteți în comparație cu alte țări sau cu Moldova. Uneori un partid încearcă să promoveze o direcție, altul să tindă în altă parte. Știți prea bine că suma acestor factori ar fi zero. Este important de a alege doar un vector. Chiar și acum avem diverse partide care formează coaliții, dar vectorul politicii noastre externe este același. De consens în politica noastră externă, în cea de securitate și în altele. Chiar dacă partidele din interiorul țării duc între ele o luptă politică, în exterior cu toții apărem ca o țară unită.

 

Excelență, la sfârșitul lunii martie sau împlinit tocmai 17 ani de când Lituania se află în componența atât a Uniunii Europene cât și a NATO. Care a fost impactul acestei aderări asupra politicii și infrastructurii țării pe care o reprezentați?

 

Vă mulțumesc. Într-adevăr, am solicitat aderarea la Uniunea Europeană și NATO în 1994 și au urmat primii 10 ani de muncă foarte grea pentru a fi pregătiți să intrăm în UE, pentru a ne lansa pe piața unică. Întru a ne crește competitivitatea, am investit mult, am investit miliarde de dolari pentru a construi o nouă economie, o altă infrastructură, porturi, drumuri, un nou sistem de apărare, pentru a deveni independenți și a crea în țară o economie de piață. Într-adevăr, când am devenit membri ai UE, am reușit să obținem unul dintre cele mai bune ritmuri de creștere  din UE. Și nu numai în momentul intrării în 2004, dar și cu 14 ani mai devreme în pregătirea pentru tranziție. Și aceasta rămâne în continuare perioada noastră de tranziție, deoarece nici măcar UE nu s-a oprit, ci este în permanentă dezvoltare. Chiar avem nevoie de a ne dezvolta, împreună cu UE și, cum ați menționat, aderarea la UE a însemnat o impulsionare puternică pentru economia noastră. Desigur, ne bucurăm de un sprijin semnificativ din partea UE, sprijin macrofinanciar. Astfel putem folosi banii pentru problemele de mediu, pentru dezvoltarea infrastructurii noastre, pentru creșterea economiei verzi, chiar punem accentul pe aceasta și, de asemenea, în ceea ce ne privește suntem gata să sprijinim Republica Moldova, în special pentru schimbul de energie, pentru a crește eficiența energetică, implementarea tehnologiilor ecologice etc. Deci, într-adevăr, UE a prezentat o bună oportunitate nu numai pentru Lituania, ci și pentru orice țară.  Rezultatele sunt evidente: am avut dreptate că singura noastră cale de succes pentru prosperarea țării a fost aderarea la UE. Referitor la a doua parte a întrebării dvs. cu privire la NATO, vă zic: da. De asemenea, am aplicat pentru NATO în 1994 și, de asemenea, ne-a luat zece ani pentru a fi pregătiți să ne alăturăm blocului NATO. Iar NATO este o umbrelă, o umbrelă de securitate pentru toate țările membre NATO și din nou putem vedea că nu numai ne simțim în siguranță sub umbrela NATO, ci acest lucru ne oferă o plus valoare, deoarece o țară sigură înseamnă o oportunitate pentru investitori. Aderarea noastră la NATO a avut un efect pozitiv în atragerea investițiilor de miliarde de dolari pentru tehnologii moderne în câmpul verde în zonele noastre economice libere, astfel încât s-a produs un dublu efect de securitate și, în plus, creșterea economiei. Bineînțeles că în calitate de membru NATO am alocat două procente din PIB-ul recomandat sectorului de apărare, în cazul nostru este un miliard de euro. Poate în cazul Moldovei ar părea o sumă imensă pentru domeniul apărării, însă e doar o zecime din bugetul total al membrilor NATO. Știți că bugetul NATO e de peste o mie de miliarde, un trilion de euro. Partea noastră este extrem de mică, dar avem beneficii de securitate socială ca toți membrii NATO.

 

Excelență, vă rog să ne spuneți de ce Chișinăul nu are atâta curaj precum a avut Vilnius după destrămarea URSS-ului. Ce ne-ar lipsi nouă?

 

Vă mulțumesc. Într-adevăr Lituania a fost prima țară din fosta Uniune Sovietică care a declarat în martie 1990 decepția în privința independenței noastre. Pe când Moldova a fost destul de curajoasă și a avut curaj să recunoască independența Lituaniei. Moldova a fost prima țară din lume care a recunoscut restaurarea independenței după două luni de la actul nostru de independență. Îi mulțumesc foarte mult pentru aceasta poporului moldovean. Și în cazul nostru a fost nevoie de doi sau trei ani de discuții: ce să alegem, neutralitatea, cum ar fi pentru Republica Moldova, de exemplu, sau să creăm un fel de bloc economic precum Statele Baltice sau chiar să urmăm un alt scenariu, dar după trei sau patru ani de discuții acesta trebuia să apară. În 1994, toate partidele politice, toate mișcările politice, toate organizațiile societății civile au ajuns la un consens că trebuia să alegem calea pro-europeană, modalitatea pro-occidentală de dezvoltare și chiar alăturarea la blocul NATO. Deci avem un singur vector de dezvoltare. Societatea noastră ne-a susținut, a fost un sprijin foarte mare din partea societății. Șaptezeci, optzeci la sută din societate a acceptat calea pe care am ales-o. În ceea ce vă privește, văd o polarizare în țara dvs. Desigur, trebuie să menționez și conflictul transnistrean care are o influență semnificativă nu numai asupra securității Moldovei, nu numai asupra polarizării țării, ci și asupra posibilității de a atrage investitorii străini care vor o stabilitate, la fel, o stabilitate politică. În primul rând, poate că am avut o mai multă claritate referitor la calea pe care trebuia să o alegem. Vreau să vă spun doar că realizările Lituaniei ar putea fi un exemplu pentru Moldova, un exemplu care ar putea să vă fie de folos în viitor. Vă mulțumesc foarte mult.

 

Vă rog să ne spuneți în prezent pe ce se bazează dezvoltarea economică a Lituaniei, întreb pentru că propagandiștii de la Kremlin afirmă că doar datorită moștenirii sovietice Lituania a ajuns astăzi acolo unde este, în marea familie europeană.

 

Trebuie să separăm discuția în două părți. Dacă revenim la fosta Uniune Sovietică, într-adevăr, Lituania a avut o industrie grea. Au fost în țară o mulțime de instituții de cercetări științifice, care activau pentru Moscova. Industria ușoară și cea chimică erau destul de dezvoltate, era pusă la punct industria de îngrășăminte, rafinăriile și altele, dar acestea erau funcționale pe piața economiei planificate, adică în cadrul Uniunii Sovietice. Din păcate, acele fabrici și uzine nu puteau concura pe o piață unică cu oportunități de piață liberă ale Uniunii Europene. Ne-am dat seama foarte repede că economia noastră nu era eficientă, că trebuia să lucrăm la eficiența energetică și la alte relații ce țin de piața liberă, că trebuia să ne gândim la calitate, nu la cantitate, anume la calitate, lucru esențial. Mai avem unele dintre acele întreprinderi, cum ar fi niște fabrici de îngrășăminte și rafinării, dar am investit miliarde de euro pentru a le moderniza. De fapt, nu sunt un patrimoniu al Uniunii Sovietice, ci companii noi, absolut noi, producătoare de îngrășăminte sau care gestionează altele de rafinărie. Porturile noastre și-au dublat circulația mărfurilor, aceasta atingând cifra de 55 de milioane de tone pe an. Aceasta, de asemenea, face parte din noua noastră economie modernă. Suntem o țară de tranzit. Știți că transportul și tranzitul acoperă circa 40 la sută din PIB-ul nostru. Bineînțeles, am dezvoltat o nouă componentă a PIB-ului, domeniul serviciilor. 60 la sută din PIB-ul nostru provin din sectorul de servicii. Noi am dezvoltat turismul, am elaborat tehnologii avansate și moderne. Suntem o țară foarte bine cunoscută în lume datorită domeniului tehnologiilor IT, țară cu start-up-uri și chiar a tehnologiilor laser, suntem pe locul 11 conform ratingului Doing Business, numărul 18 în topul mondial al tehnologiilor noi. Așadar, am devenit o țară modernă și nu puteți găsi acum ceva din perioada sovietică anterioară. Suntem o țară diferită și suntem norocoși.

 

Excelență, de la începutul anilor 90 ai secolului trecut atât Lituania, cât și Estonia și Letonia au fost ajutate foarte mult de către țările scandinave. Vreau să ne spuneți cât de credibil a fost Vilniusul pentru marii investitori.

 

Vă mulțumesc foarte mult. Într-adevăr, ați menționat țările care sunt vecinii noștri, aceste țări se află pe țărmul Mării Baltice, Marea Baltică e comună pentru aceștia. Și apropo am lucrat mult pentru a păstra mediul în Marea Baltică și pentru a curăța marea, pentru a o menține foarte curată. Într-adevăr, de la începutul anilor ‘ 90 am pornit să dezvoltăm relații economice libere, să construim o economie deschisă, orientată spre export și am inițiat procesul de privatizare și de atragere a investitorilor. Lucrăm pentru a asigura condiții de concurență echitabile pentru investitori, oportunități egale pentru toată lumea: și investitorii locali din comunitatea de afaceri lituaniană, și cei din afara acesteia. Pe de o parte, am devenit o țară atractivă pentru investitori, pe de altă parte, procesul de privatizare ne-a permis să atragem miliarde de dolari în acea perioadă. Investitorii principali erau din Statele Unite, Germania, și din Rusia pe atunci, acum sunt mai puțini. Esențial însă e faptul că am creat oportunități pentru investitori. Și, deoarece anumite țări sunt vecinii noștri, este firesc că ei au fost primii care au venit la noi în economia de piață în calitate de investitori, dar nu doar atât. Am avut o cooperare foarte strânsă și am acumulat o experiență vastă în cadrul unui program, al programului U5. Am desfășurat, de asemenea, un număr mare de proiecte de formare. Foarte mulți experți ai noștri activează în diferite domenii și  lucrăm la consolidarea instituțiilor noastre prin transferul de competențe funcționarilor publici. Acum suntem gata să împărtășim această experiență cu Republica Moldova.

 

Excelență, care a fost rolul partidelor politice în procesul aderării  la Uniunea Europeană și cum a reacționat însăși societatea la această integrare?

 

Într-adevăr, este important să înțelegem diferența, așa cum am menționat anterior, dintre situația din Moldova și cea din Lituania. După doi ani de discuții, așa cum am spus, în 1994 toate partidele noastre – de stânga, de centru, de dreapta – au semnat un Memorandum în care se declara consensual că viitorul nostru este UE.  După semnarea Memorandumului am solicitat aderarea la UE. Am avut o susținere foarte mare din partea societății civile, la nivel de 70-80 la sută, potrivit sondajelor despre aderarea noastră la UE.

 

Excelență, Lituania se învecinează cu enclava Federației Ruse, cu regiunea Kaliningrad, cunoaștem că pe acest teritoriu au loc multe exerciții militare vă rog să ne spuneți care este potențialul economic al acestui teritoriu în deosebi după anul 2013?

 

Într-adevăr, pe de o parte, poziția geografică oferă o mulțime de oportunități acestei regiuni, dar, din păcate, din cauza politicii ruse actuale, a sancțiunilor mondiale aplicate Rusiei, dezvoltarea economică nu este atât de mare pe cât ar putea fi. De fapt, Lituania investește în regiunea Kaliningrad, în Polonia, în Germania, dar din cauza militarizării grele și a situației specifice din Rusia cred că investitorii acum nu se grăbesc într-o astfel de zonă. Cunoașteți și multe motive, știți, mai întâi de toate, noi, Lituania, încercăm să construim o economie deschisă și să asigurăm condiții de concurență echitabile pentru toată lumea. În cazul Rusiei știți că există unele resurse administrative și nu depindeți de pre-marketizare, ci de bunăvoința administrației locale avansate și aceasta dezavantajează într-un fel investitorii.

 

Domnule ambasador, relațiile diplomatice dintre Republica Moldova și Republica Lituania au fost tocmai pe 8 iulie 1992. Care sunt de fapt cele mai însemnate realizări pe parcursul al celor 29 de ani de la stabilirea relațiilor diplomatice?

 

Mulțumesc mult. Într-adevăr, în calitate de ambasador al Lituaniei în Moldova, mă bucur foarte mult că avem un nivel foarte ridicat al relațiilor politice. Și relațiile economice se dezvoltă. Chiar vizitele recente arată că acordăm o atenție deosebită Moldovei din partea Lituaniei. Am putea spune că Republica Moldova și alte țări din Europa de Est reprezintă un vector principal al politicii noastre externe. Continuăm să oferim sprijin prin trimiterea de experți, cooperarea în diverse domenii între instituțiile noastre și, lucru important, vedem că Republica Moldova este atractivă mai ales după ce a semnat Acordul de Asociere cu șase ani în urmă. Ați devenit deosebit de atractivi pentru investitorii noștri, și am putea spune că ați devenit unul dintre cei mai de succes membri asociați cu UE.

Exporturile dvs. au atins cifra de două treimi din comerțul nostru către Uniunea Europeană. Ați avut oportunități suplimentare și, de asemenea, Lituania ar dori să utilizeze oportunitățile pentru a extinde relațiile economice dintre țările noastre. Așadar, dialogul nostru politic este la un nivel foarte înalt, iar potențialul economic este, la fel, foarte ridicat, dar trebuie totuși augmentat în viitor.

Acestea fiind spuse domnule ambasador, oare este pregătită Lituania să aprofundeze și să extindă cooperarea atât comercială cât și economică și de investiții în Republica Moldova?

 

Vă mulțumesc. Într-adevăr, acordul de Asociere și DCFTA, zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător, oferă un impuls suplimentar dezvoltării relațiilor între Moldova și statele membre ale Uniunii Europene. Ne folosim de acest impuls.  Investitorii lituanieni vin în Moldova. Am semnalat cazuri de succes, de exemplu, Lituania investește suficient în sectorul financiar al Moldovei. O companie lituaniană a cumpărat 41% din acțiunile MAIB, Moldova Agroindbank. Este o investiție foarte reușită și intenționăm să continuăm să investim în sectorul dvs. financiar, de asemenea, în industria alimentară comunitatea noastră de afaceri intenționează să investească din când în când. Pe de altă parte, aceasta îi oferă Moldovei oportunități de extindere a exportului dvs., nu e vorba numai de finanțarea industriei vinicole, care este o industrie frumoasă și foarte puternică. Trebuie să vă dezvoltați. Piața europeană are nevoie de industria vinicolă a Moldovei, dar, de asemenea, vă puteți concentra pe cele mai noi tehnologii cu plus valoare a produselor, a înaltelor tehnologii, a tehnologiilor IT etc. și așa mai departe. Deci, acesta e viitorul.

Domnule ambasador, în Republica Lituania tocmai 5.8 % din populație este constituită de către etnia rusă, iar 6.6% de către cea poloneză. Care sunt politicile statului pentru a promova o armonie interetnică.

Într-adevăr, Lituania este o țară destul de omogenă, 90% din populație sunt lituanieni și, după cum ați menționat, cinci la sută formează comunitatea vorbitorilor de rusă, de asemenea, și 5-6 la sută comunitatea polonezilor. Dar trebuie să remarc: această comunitate de vorbitori de limbă rusă este foarte bine integrată în societatea noastră. În plus, avem și alte comunități, comunitatea tătară, sau cea evreiască, sau comunitatea ucraineană, sau belarusă – toate sunt foarte bine integrate și nu simțim niciun fel de tensiuni între reprezentanți ai diferitelor naționalități, între diferite religii din țara noastră. Ba chiar oferim sprijin financiar suplimentar pentru așa-numitul coș de consum oamenilor în școli dacă acestea nu sunt lituaniene, vorbitorilor de rusă sau poloneză în școli. De exemplu, dacă faceți parte din minoritatea poloneză, s-ar putea să mergeți la o grădiniță cu poloneza, în școala poloneză de stat și chiar la universități poloneze sau în grupa rusă. Deci, în Lituania poate situația e un pic diferită de alte state baltice, datorită acestui procent mic de non-lituanieni. Nu avem tensiuni etnice sau religioase în țara noastră.

Domnule ambasador, în Republica Moldova în ultima perioadă se vorbește tot mai des despre politica descentralizării. Cum stau lucrurile la acest capitol în Lituania, cum sunt finanțate autoritățile locale?

Într-adevăr, am început această Politică de descentralizare deja de 20 de ani și acest lucru are un efect pozitiv. Deci, știm că municipalitățile noastre, asociațiile municipalităților lituaniene au mai multe proiecte cu municipalitățile din Moldova și dvs. învățați din experiența noastră. Bineînțeles, este important să sprijiniți municipalitățile locale pentru a le oferi împuterniciri suplimentare, pentru că acestea sunt mai informate despre necesitățile comunităților locale dacă aveți nevoie de mai multă concentrare, ceea ce produce efecte pozitive. Aceasta face parte din democrație, descentralizarea face parte din democrație, înseamnă dezvoltarea societății democratice.

Excelență, fenomenul corupției și din păcate cel al injustiției sunt probleme grave cu care se confruntă țara noastră de o bună bucată de timp. Ce atitudine are Uniunea Europeană față de ce se întâmplă actualmente în Republica Moldova?

Într-adevăr, dacă ne uităm la indicele mondial de percepție a corupției acum 20 sau 25 de ani, Lituania și Moldova erau pe poziții similare, dar, din păcate, au pornit în direcții diferite. Acum, percepția lituaniană a indicelui corupției este foarte scăzută. Cu regret, Moldova a trecut în cealaltă parte. Într-adevăr, după cum puteți vedea, președintele dvs. și Uniunea Europeană se concentrează pe combaterea corupției.

Corupția nu este doar o problemă importantă pentru societate, ci ține și de securitatea națională. Prin urmare, lupta împotriva corupției ar trebui să fie una dintre prioritățile elitei dvs. politice. Pe de altă parte, concentrându-se, de asemenea, pe consolidarea independenței sistemului dvs. judiciar. De asemenea, este extrem de important să restabiliți încrederea față de instituțiile de stat din partea societății, trebuie să recâștigați încrederea populației, a alegătorilor. Aceste două chestiuni sunt de o importanță majoră: lipsa corupției și un sistem judiciar independent. Astfel promovăm importanța construirii unei noi societăți moderne și, iarăși suntem gata să vă sprijinim în acest sens.

Domnule ambasador, între 2001 și 2004 dumneavoastră ați fost ministrul consilierii economice al ambasadei Lituaniei în Federația Rusă. Ce ne-ați putea spune despre calitatea oficialilor ruși dar și despre politica promovată de către Moscova? 

Da, într-adevăr, acum mai bine de șapte ani, lucram la Moscova, așa cum ați remarcat. Am întâlnit o mulțime de persoane strălucite, inteligente care își aduceau contribuția la implementarea reformelor pro-europene. I-aș putea menționa pe Larionov, Iukos, Hodorkovski. Iukos are o investiție vastă în sectorul rafinăriilor de petrol din Lituania și alți reprezentanți din sectoarele economice și politice care au depus efort pentru stabilirea unor relații mai strânse cu UE. Cu regret, după cum puteți vedea, Rusia s-a schimbat, și nu în mod pozitiv, mai ales după anexarea Crimeii, după evenimentele din Estul Ucrainei. Toți acești politicieni pro-europeni, pro-occidentali, orientați spre reforme, reprezentanți ai diferitelor sectoare guvernamentale nu sunt acum în Rusia, ci în Europa, în diferite centre analitice, sau în Statele Unite ale Americii, ei au părăsit Rusia. Deci, desigur, Lituania și UE sunt interesate în existența Rusiei democratice. Cu regret, din cauza evenimentelor recente puteți vedea că relațiile noastre se dezvoltă în altă direcție, cu sancțiuni etc.. Sperăm că va veni timpul și Rusia va deveni o societate democratică.

Excelență, din 2018 dumneavoastră sunteți ambasadorul Republicii Lituania în Republica Moldova, vă rog să ne spuneți, cum credeți, cum și în ce condiții am putea noi să devenim membri ai marii familii europene?

Vă mulțumesc. Într-adevăr, după cum puteți vedea, Lituania sprijină membrii asociați: Ucraina, Georgia, Moldova. Aceasta susține aspirațiile dvs. de integrare europeană. Dacă vă veți exprima voința de a deveni membru al UE, bineînțeles, Lituania își va depune toate eforturile pentru a vă susține aderarea. Dar populația, poporul, votanții din Moldova ar trebui să stabilească direcția pe care o veți urma, de exemplu, la alegeri. Partidele dvs. oferă diferite scenarii de valoare pentru dezvoltarea țării dvs. Și deoarece Moldova este o țară democratică și veți avea alegeri democratice, poporul dvs. trebuie să aleagă încotro vreți să mergeți. Răspunsul trebuie să vă aparțină, să fie din partea Moldovei. Dacă sunteți pregătiți, și noi vom fi pregătiți. Acum șase ani ați semnat Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană și deja  Uniunea Europeană și membrii săi vă oferă un sprijin imens. Să știți că peste un miliard de euro au fost alocați pentru necesitățile Moldovei din partea europeană și prin diverse granturi și alte programe de sprijin. De asemenea, aveți un sprijin imens din partea statelor membre și deja cu fiecare an vă apropiați din ce în ce mai mult. Desigur, există o anumită condiționalitate. Suntem obligați să vă susținem, așa cum am menționat, cu ajutor macrofinanciar, prin experți. Dar și dvs. trebuie să vă faceți temele, să implementați niște reforme, iar calitatea acestora e, de asemenea, importantă. Așa cum am menționat de mai multe ori, înainte ca Uniunea Europeană și statele membre să fie pregătite să ofere sprijinul necesar în procesul dvs. de integrare.

Excelență, vă mulțumesc foarte mult că ați acceptat invitația noastră.

Mersi mult.

Stimați utilizatori ai portalului de știri nordnews.md vă mulțumesc și dumneavoastră că ați rămas alături de noi. Pe curând!

 

 

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata