INTERVIU // Siegfried Mureșan: PDM-ul și PSRM-ul nu sunt convingătoare în acțiunea lor de a fi partide pro-europene

Europarlamentarul și candidatul PNL la alegerile europarlemtare  din 26 mai Siegfried Mureșan e de  părerea că există o singură forță politică în Republica Moldova capabilă să ducă țara convingător spre UE și aceasta este Blocul Politic ACUM. Opinia a fost exprimată de politicianul român în cadrul unui interviu acordat portalului de știri nordnews.md. La fel, fostul  vicepreședinte al Comisiei pntru Bugete a Parlamentului European a vorbit și despre intențiile PNL  referitoare la Republica Moldova, după ce va ajunge din nou în viitorul legislativ european. 

 

 

Domnule Mureșan, ați fost de mai multe ori la Chișinău în ultimii 5 ani de mandat în Parlamentul European(PE). Astăzi, la Chișinău a venit vicepreședintele Comisiei pentru Bugete a PE sau candidatul la fotoliul de europarlamentar Siegfried Mureșan?

 

-Adevărul este că pe 26 mai curent  avem alegeri europarlamentare  și românii de peste tot pot vota la aceste alegeri. Românii din  România, românii din Republica Moldova, care au cetățenie română, sau  de oriunde din diaspora. Am  venit să le spunem oamenilor ce am făcut în ultimii cinci ani de zile în Parlamentul European  și ce avem de gând să facem în următorii cinci ani de zile.  În ultimii cinci ani am fost des în Republica Moldova, după cum bine ați spus. Am condus o  delegație pentru bugete a Parlamentului European, pentru a evalua cum sunt folosite concret fondurile aici,  în Republica Moldova. Am vizitat școli în care au fost instalate centrale noi de încălzire pe biomasă și copiii din Republica Moldova pot astăzi, cu ajutorul fondurilor europene, învăța în căldură și respirând aer curat , nu în frig și fum, cum era înainte. Am vizitat centre medicale modernizate, reabilitate, extinse cu fonduri europene. Am vizitat la Chișinău un Centru de Investigații Criminalistice, construit de la zero cu patru milioane de euro, ajutor venit de la Uniunea Europeană. Am fost și în calitate de purtător de cuvânt al Partidului Popular European. Înaintea alegerilor prezidențiale, le-am spus tuturor forțelor proeuropene de centru dreapta: prezentați un candidat unic la alegerile parlamentare!  Am venit și ca un cetățen simplu, am fost și cu soția, și am vizitat localitățile din Republica Moldova.

 

Sunteți familiarizat cu ceea ce se întâmplă în Republica Moldova. Cum evaluați situația politică și economică  după alegerile parlamentare din 24 februarie?

 

-În primul rând, în ultimii ani  în Republica Moldova, datorită sprijinului financiar european, multe lucruri s-au schimbat în bine. Din fondurile europene, care au venit, s-au putut reabilita 700 de kilometri de drumuri, au fost instalate  centrale termice noi în  220 de școli și grădinițe. Tot din fonduri europene, au fost susținute financiar  cinci mii de companii. Mai mult de 15 mii de cetățeni au astăzi apă potabilă în casele lor datorită banilor veniți de la UE. E clar că am reușit să facem lucruri concrete pentru oameni și e clar că Uniunea Europeană dorește să ajute în continuare cetățenii Republicii Moldova. Ca atare, UE are numai lucruri bune de spus despre cetatenii Republicii Moldova. Din păcate, despre actualul Guvern de la Chișinău  situația este următoarea: el a pierdut încrederea UE, fiindcă, pur și simplu, n-a implimentat angajamentele pe care și le-a asumat, măsurile pe care și le-a agreat cu Uniunea Europeană și acum,  după alegerile parlamentare, UE este de părerea că există o singură forță politică în Republica Moldova capabilă să ducă țara convingător spre UE.  Vorbim despre Blocul ACUM , care este o forță politică pro-europeană, care a obținut un rezultat  bun la alegeri. Vedem, desigur, și  PDM-ul și PSRM-ul , două partide care nu sunt  convingătoare în acțiunea lor de a fi pro-europene. PSRM-ul nici măcar nu pretinde  acest lucru. Noi ne vom întâlni astăzi cu oameni politici din Blocul  ACUM, pentru a vedea cum evaluează ei situația, dar un lucru este clar: Uniunea Europeană vrea și în viitor să ajute cetățenii Republicii Moldova, iar pentru aceasta avem nevoie la Chișinău de o guvernare pro-europeană și nu doar în declarații, ci și în acțiuni.

 

Cum credeți, în ce măsură sistarea asistenței macrofinanciare din partea UE a influențat  rezultatul acestor alegeri?

 

– Eu merg foarte mult prin Republica Moldova și mă întâlnesc cu oamenii și toți oamenii au spus următorul lucru: vrem ca UE să ne ajute în continuare, dar vrem reguli clare, condiționalități clare, pentru a ne asigura că banii ajung la oameni și că banii își îndeplinesc  misiunea.  Trebuie să știți următoarele lucruri:  unu la mână, UE are 100 de milioane de euro pentru asistența macrofinanciară a Republici Moldpova, bani care sunt în cont la Uniunea Europeană și așteaptă să fie absorbiți. Însă, pentru aceasta este nevoie de un guvern care să implimenteze ceea ce am convenit anterior.

Doi la mână, în timp ce asistența macrofinanciară a fost sistată, după cum bine ați spus, din cauza că guvernul nu și-a îndeplinit angajamentele, în această perioadă vin în fiecare  săptămână în Republica Moldova bani gratis  de la Uniunea Europeană pentru proiecte concrete, pentru oameni. Este foarte important ca cetățenii să știe că în ultimii șapte ani  de la UE au venit în Republica Moldova  746 de milioane de euro, bani neramursabili. Acești bani au fost alocați pentru reabilitarea școlilor, construcția și modernizarea spitalelor, renovarea drumurilor. Peste 1000 de studenți din Republica Moldova au beneficiat de burse Erasmus, pentru a învăța în alte țări membre ale UE. În timp ce asistența macrofinanciară a fost blocată din cauza ineficienței guvernului și guvernul nu a  primit acești bani,  în paralel, au fost finanțate proiecte concrete,   finanțări  de pe urma cărora au beneficiat oamenii și economia Republicii Moldova.

 

Uniunea Europeană a afirmat că va modifica formatul de finanțare a proiectelor înaintate de Administrațiile Publice Locale din Republica Moldova, în sensul că  banii vor fi acordați direct și nu prin intermediul guvernului. Ne puteți spune, cum stau lucrurile în această privință? Să înțelegem că UE nu mai are încredere în Administrația Centrală?

 

-Vă spun exact cum stau lucrurile. Bugetul Uniunii Europene este planificat, de regulă, pentru o perioadă de șapte ani. Acum ne aflăm în perioada 2014-2020. Pentru că, în ceea ce privește marele proiecte de infrastructură, e mare nevoie de predictibilitate, e nevoie de planificare. Până în 2020, nimic nu se  va schimba. Însă, începând cu  1 ianuare 2021, totul se reevaluează, totul se renegociază. Și foarte mulți beneficiari de fonduri europene din Republica Moldova, din România, dar și din alte țări europene, afirmă următorul lucru: vrem simplificare, vrem reducerea birocrației, încât să fie și mai simplu să accesezi fonduri. Ca atare, UE  va trece la simplificare și toți beneficiarii de fonduri europene spun  că nu mai vor să accepte intermedierea  guvernului. Ei spun asta în Republica Moldova și spun același lucru, și în România. Trebuie să știți următorul lucru: în România în momentul de față toate fondurile europene, care sunt absorbite, sunt accesate de primari și președinți de consilii județene, majoritatea colegi de-ai mei din Partidul Național Liberal. Guvernul PSD al României nu a depus de doi ani și jumătate la Comisia Europeană nici măcar un singur mare proiect pentru  a obține investiții din fonduri europene.

 

Ne puteți spune de ce n-au făcut-o?

 

– Din lipsă de pricepere și lipsă de  interes. Vă dau un singur exemplu: ideea  autostrăzii Unirii  de la Târgu-Mureș până la Iași. Există bani în bugetul Uniunii Europene pentru ca studiul de fezabilitate să înceapă chiar în acest an, iar  de la  1 ianuarie 2021 să înceapă efectiv lucrările. Autostrada înseamnă următorul lucru, înseamnă că oamenii se conectează, oamenii văd altceva, vin investitori, se dau locuri de muncă în sectorul privat. Astfel, oamenii devin puternici, devin independenți, decid propriul viitor. Iar Guvernul Social-Democrat de la București nu dorește acest lucru. Guvernul PSD de la București dorește ca județele din Moldova să rămână în sărăcie, în izolare, pentru ca oamenii să fie asistați social, să fie controlați de guvern,  să fie dependenți și manipulați. De aceea, Guvernul României nu a depus spre finanțare la UE  proiectul autostrăzii Târgu-Mureș – Iași.  Și acesta este un mare necaz și pentru Republica Moldova. În momentul în care Transilvania și Moldova se leagă ptrintr-o autostradă, vor veni mai multe companii în județele din Moldova  și vor găsi drumuri și de partea stângă a Prutului. PSD nu vrea dezvoltarea infrastructurii. Infrastructura înseamnă investiții și emanciparea oamenilor. Oamenii devin independenți și nu depind de ajutoarele de la stat.

 

S-a zvonit deseori la Chișinău, și vorbim de guvernul condus de Pavel Filip, că Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană a fost implimentat în prima fază de 50 la sută, apoi de 60 la sută, până la urmă, dacă ar fi fost implimentat acest acord, am fi luat și banii. Deci, cum evaluează Bruxellesul felul și modul în care sunt realizate aceste reforme, or, noi  vedem că  în Republica Moldova ele sunt implimentate fie pe hârtie  sau convenabile cuiva?


-Vă dau dreptate. Punerea în aplicare a reformelor de către actualul guvern al Republicii Moldova nu a fost convingătoare. Trebuie să vă spun următorul lucru, implimentarea reformelor e foarte importantă, dar mai important decât concretizarea reformelor sunt următoarele două lucruri: unu la mână, alegeri libere, democratice, din care să rezulte un sistem pluripartiinic, bazat pe democrație și  voința oamenilor. Or, momentul în care alegerile pentru Primăria Municipiului Chișinău, evaluate de experții internaționali ca fiind libere, corecte, democratice, au fost invalidate, acela a fost momentul în care una din precondițiile pentru o relație bună între guvernul Republicii Moldova și Uniunea Europeană a fost încălcată. Pentru că e clar, trebuie făcute reforme, trebuie modernizat statul, trebuie ca justiția să devină independentă, trebuie întărită economia, trebuie îmbogățită infrastructura. Însă,  înainte să faci aceste lucruri, baza sunt alegerile libere și democratice. Doi la mână, este respectarea cuvântului dat partenerilor internaționali în modificarea legislației naționale. În ciuda avizului Comisiei de la Veneția, în ciuda angajamentelor asumate față de partenerii internaționali, guvernarea de la Chișinău a modificat Codul Electoral. Aceasta a fost cea de-a doua situație în care Uniunea Europeană a pierdut încrederea în actualul guvern de la Chișinău. Deci, reformele sunt importante, dar încrederea Europei în guvernul de la Chișinău  e zero datorită, cum spuneam, modificării intempenstive în interes propriu a legislației electorale și datorită nerecunoașterii unor alegeri libere democratice, care au dus la un câștigător al Primăriei Municipiului Chișinău, altul decât cel dorit de guvern.

 

 Blocul Electoral ACUM a acumulat 26 de mandate. Am urmărit și conferințele de presă în care liderii celor două formațiuni au vorbit despre posibilitatea deblocării finanțării din partea Uniunii Europene pentru Republica Moldova. Cum credeți, am putea recăpăta  prin intermediul acestor partide  încrederea Bruxellesului?

 

– Trebuie să știți un lucru, Uniunea Europeană a aprobat finanțarea de o sută de milioane pentru Republica Moldova în septembrie 2017. Din acel moment, banii puteau veni imediat, ei nu au venit însă,  fiindcă guvernul nu a respectat condițiile legate de legislația  electorală privitor la alegerile libere și nici condițiile legate de implimentarea reformelor, contracararea corupției, combaterea  spălării banilor, de întărirea sistemului bancar. Dar trebuie să știți următorul lucru, banii au fost alocați Republicii Moldova în septembrie 2017 pentru doi ani de zile, dar, dacă până în septembrie 2019 nu avem un guvern care să respecte angajamentele față de Uniunea Europeană și să atragă banii, atunci aceștea vor fi pierduți.  De aceea, nu mai avem mult timp, este nevoie de un guvern pro-european la Chișinău și de acțiune hotărâtă și convingătoare în relația cu Uniunea Europeană.

 

– Dumneavoastră sunteți la curent cu ceea ce se întâmplă la Chișinău, inclusiv evoluțiile politice și economice. Premierul Pavel Filip vorbea despre faptul că noi putem să ne descurcăm și fără banii Uniunii Europene. Ce ne puteți spune despre acest lucru?

 

– Sunt două lucruri periculoase în această declarație a premierului. În primul rând, această asistență macrofinanciară nu înseamnă numai acele o sută de milioane de euro, ci este și un certificat de încredere dat de către Uniunea Europeană. Chiar dacă, la moment. Republica Molodva nu are nevoie urgentă de bani pentru plata salariilor și a pensiilor, piețele internaționale, investitorii știu că Republica Moldova a cerut această sută de milioane de euro, și ei cunosc că UE e dispusă să dea această o sută de milioane de euro, și investitorii știu că banii n-au venit, fiindcă guvernul nu a îndeplinit condițiile. Asta are consecințe pentru modul în care Republica Moldova se poate credita pe piețele internaționale doar  cu dobândă ridicată. Eu însă, vreau ca Republica Moldova să plătească o dobândă cât mai mică, pentru a nu fi împovărați cetățenii cu plata acesteia. Faptul că guvernul nu a atras asistența macrofinanciară va genera  următoarea consecință: investitori privați, care-și doresc să vină în Republica Moldova să construiască hale de producție, să creeze locuri de muncă, să plătească salarii la oameni,  știu că este o problemă în ceea ce ține de încrederea în actualul guvern, întrucât acesta nu a reușit să atragă această finanțare.  În momentul în care banii  vor fi atrași, veți vedea că Fondul Monetar Internațional va spune ,,Lucrurile merg bine în Republica Molodva”, investitorii vor spune ,, Uite, au reușit să atragă bani, Uniunea Europeană are încredere în ei, îmi pun și eu banii mei acolo și construiesc o hală de producție”. Dacă se vede că banii europeni nu vin, atunci toată lumea e reticentă, deci, chiar dacă guvernul se descurcă , deocamdată, fără bani, semnalul politic, pe care-l dă prin neatragerea banilor, este unul negativ.

 

– Ce crede Siegfried Mureșan, reprezentatul unui important partid european despre posibilitatea instalării la Chișinău a unui guvern pro-european?



– Vă spun foarte clar, ca cetățenii Republicii Moldova să poată folosi din plin  avantajele apropierii de Uniunea Europeană, este nevoie de un guvern pro-european, cum am mai spus, inclusiv, pentru a atrage acea sută de milioane de euro, după care vor mai veni și alți investitori. Eu mi-aș dori să avem un guvern pro-european, credibil, cu majoritate solidă, stabilă în parlament, care să implimenteze reforme și să recupereze întârzierile Republicii Moldova. Pe de altă parte, nu sunt naiv, am văut rezultatele de la ultimele alegeri și, ca atare, forțele politice vor trebui să vadă ce e de făcut, dar eu vă spun un singur lucru, o  coaliție între un partid pro-european și un partid care nu este pro-european înseamnă risc de stagnare. Rezultatul alegerilor este, din păcate, această situațiune, de fapt, noi ne vom întâlni astăzi cu politicienii pro-europeni,  cu liderii PAS, cu liderii PPDA, vom asculta ce au de spus. Dar un lucru este foarte clar, și v-o spun aici, în premieră, imediat după alegerile europarlamentare,  deputații din partea Partidul  Național Liberal vor merge în Parlamentul European și vor cere acordarea unei  perspective  europene pentru Republica Moldova. Trebuie să știți următorul lucru,  după europarlamentarele din 2014, președintele Comisiei Europene Jean Claude Juncker a spus că până în 2019 nu va avea loc nici o extindere a UE, și asta a descurajat foarte mult statele din Balcanii de Vest. S–a auzit asta și aici, la Chișinău, deși toată lumea știa că Republica Moldova nu va fi pregătită de aderare până în 2019. Acest mesaj de distanțare, de respingere dacă vreți, n-a fost unul bun, și acum, după aceste alegeri, noi vom merge imediat și vom cere următoarele lucruri: unu la mână,   o perspectivă clară ca Republica Moldova să devină stat candidat la Uniunea Europeană, de îndată ce reformele sunt îndeplinite , de aceea, este atât de important să vină uu guvern pro-european aici. Iar doi la mână, vom cere modificarea Parteneriatului Estic  în sensul următor, să ne concentrăm pe statele, care, într-adevăr, își doresc un parcurseuropean. Parteneriatul Estic include șase state, care sunt diferite. Unele își doresc o apropiere mai mare de Uniunea Europeană, unele nu. Aceste state sunt: Azerbaijan, Armenia, Georgia, Belarus, Ucraina și Moldova.  State foarte diferite, cu conducere diferită, cu regimuri politice diferite, pe care, dacă le tratezi în mod egal, nu reușești. Pastila pe care trebuie să o dai, vitamina e diferită de la țară la țară, iar dacă dai aceiași vitamină, efectul nu va fi bun. De aceea noi, europarlamentarii Partidului Național Liberal, cerem modificarea Parteneriatului Eestic și investirea în acele țări, care, într-adevăr, își doresc un parcurs pro-european.  Ca atare, dacă Moldova va avea un guvern pro-european, va avea și mai multe lucruri de câștigat, iar eu vă spun doar un singur lucru: în ultimii 5 ani relațiile economice dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova au cunoscut o dinamică pozitivă,  încăt în momentul de față 69 la sută din exporturile Republicii Moldova merg spre Uniunea Europeană, în timp ce doar 15 la sută merg spre Comunitatea Statelor Independente.  Deci, este clar că UE este ca un magnet pentru Republica Moldova, sunt multe lucruri de câștigat, dar, cum am spus, trebuie și de la nivel european să ne facem temele și să fim corecți cu oamenii, să spunem că și la nivel european unele lucruri se pot face mai bine. Trebuie să dăm această perspectivă  europeană Republicii Moldova, să modificăm Parteneriatul Estic și este esențial să avem un guvern pro-european, reforme convingătoare, respectarea standardelor democratice, alegeri libere la Chișinău.

 

Dumneavoastră, bine înțeles, unrmăriți aceste mișcări politice de la Chișinău. Ce formulă de guvernare ar fi agreată de Bruxelles pentru deblocarea  finanțării?

 

– Bruxellesul nu va dicta niciodată formula de guvernare unei țări democratice și vă spun foarte clar că oricine afirmă că Uniunea Europeană face asta, nu spune adevărul. Noi spunem un singur lucru: dorim respectarea cuvântului, rezultate, reforme și un parcurs pro-european convingător. Realitatea din ultimii ani a dovedit, cum v-am mai spus, că Blocul ACUM este singura forță politică pro-europeană credibilă. Dar nici că nu mă veți auzi să vă spun, că e nevoie de un guvern minoritar acum. Actorii politici de la Chișinău sunt suverani să decidă, dar eu am obligația să vă spun următorul lucru: beneficiile legate de aproprierea de Uniunea Europeană se bazează strict pe respectarea angajamentului și orice observator obiectiv independent știe că, dacă ai un partid pro-european  în coaliție cu unul care nu e pro-european, riști stagnare, iar dacă ai stagnare, nu se mișcă lucrurile înainte și atunci nici beneficiile nu pot fi pe măsură.

 

Scrutinul de la Kiev de duminică, 21 aprilie, va influența relația dintre RM și UE ?

 

Adevărul este următorul. Ucraina este o țară vecină și pentru România și pentru RM, e foarte clar. Întrebarea dvs e bine pusă și e foarte clar că răspunsul la întrebarea va influența evoluția politică din Ucraina mersul RM ? este Da. E o țară vecină mare, nu va avea un impact direct, dar va avea o influență indirectă și pentru RM și pentru România, pentru toată regiunea estică a UE.

 

Ce prognoze aveți pentru euro-parlamentarele din 26 mai, întrucât unele servicii speciale ale țărilor membre ale Uniunii Europene consideră că Federația Rusă se va implica și în acest proces electoral?

 

-Păi, s-a văzut foarte clar următorul lucru. S-a văzut în ultimii ani în Uniunea Europeană multă propagandă, dezinformare și știri flase. S-a văzut foarte clar cum inamicii Uniunii Europene, inamici din interior și din afară, au dorit slăbirea Uniunii Europene. Dar s-a văzut, totodată, că peste tot unde s-a dat crezare politicienilor extremiști, ultrapopuliști, ultranaționaliști, rezultatul pentru cetățeni a fost unul rău. Marea Britanie, iată cu Brexit-ul. Brexit-ul nu are nici măcar un singur câștigător, nu câștigă nici o companie, nu câștigă nici un cetățean. Sunt numai riscuri pentru toți, sunt numai pierdanți. Oamenii au au fost manipulați prin  campaniile de dezinformare și au votat pentru Brexit și acum văd cât e de mare acest necaz. La fel și în Italia, unde au votat pentru politicieni ultranaționaliști, extremiști, se vede că economia Italiei este fragilă. În Grecia au votat pentru populistul de extremă stângă Tsipras. După patru ani de guvernare, s-au văzut doctrinele economice și acum Tsipras va pierde alegerile cu minim 15 puncte în fața partidului pro-european de centru-dreapta . Atunci Uniunea Europeană a devenit conștientă că există dezinformare și propagandă și știri false. Am început să combatem aceste lucruri,  avem experți care fac acest lucru. Anul 2018, anul în care eu am fost negociator șef al Uniunii Europene, a fost momentul de cotitură. Am spus de la bun început că vrem să teoretizăm combaterea știrelor false la nivel european. S-a acordat buget la nivel de serviciu de acțiuni externe al Uniunii Europene, unde s-au angajat experți, care acum înțeleg mult mai bine de unde vin știrile false, cum sunt propagate, cum sunt livrate publicului din Marea Britanie, Germania, din Spania, dar și catalonilor din Spania, din Franța și așa mai departe. Vă spun sincer două lucrui: unul, Uniunea Europeană e mult mai pregătită acum să combată aceste procese de dezinformare, și doi, lucrăm strâns cu companiile, cu giganții din industria de tehnologii a informaticii, pentru a identifica știrile false, a le contracara și pentru ca oamenii să nu mai fie expuși acestor știri false. Uniunea Europeană e mult mai bine pregătită să răspundă la aceste știri false, decât era cu doi, trei ani de  zile în urmă.

 

Cum credeți, Rusia se va implica?

 

-Vreau să vă răspund foarte clar și foarte direct. Cu cât Uniunea Europeană este mai slabă, cu atât Federația Rusă este mai fericită. Deci, este clar că Rusia se va implica, și avem între timp toți algoritmii informatici, care au arătat că Moscova a dorit Brexitul, spargerea Spaniei prin independența Cataloniei,  a sprijinit un politician naționalist, pentru ca acesta să ajungă președintele Franței, în persoana lui Marine Le Pen. Vedem cum în Germania, în colegiile electorale crește o minoritate puternică venită din Federația Rusă, partidele de extremă dreaptă au avut un rezultat bun, deci, vedem clar o susținere a Rusiei pentru această extremă dreaptă din Europa, care dorește să slăbească Uniunea Europeană. Ei încearcă acest lucru, între timp, cunoaștem și metodele în detalii și încercăm să le contracarăm. Fără a acționa însă împortiva Federației Ruse sau așa, pur și simplu, apărându-ne unitatea europeană, apărându-ne proiectul care a adus 70 de ani de pace pe continentul european, apărându-ne proiectul care a adus libertate în Europa,  care a adus libertate de mișcare, care a adus democrația, proiectul numit Uniunea Europeană, care e soluția pentru marile provocări ale viitorului. E clar că la marele probleme cu care ne confruntăm, țările Uniunii Europene, în ansamblul lor de cetățeni, sunt mult mai bine pregătite să răspundă împreună, decât fiecare țară poate să o facă pe cont propriu, și, de aceea, vă spun foarte clar, vom apăra acest proiect, care a adus multe lucruri bune pentru oamenii din Uniunea Europeană.

 

România este țară membră a UE, dar evoluțiile politice și sociale din ultima perioadă au cam știrbit din imaginea ei, vorbim despre Guvernul PSD. Cum veți soluționa această problemă, ajungând iarăși deputat în Parlamentul European?

 

-Aveți dreptate! Încrederea Uniunii Europene în Guvernul de la București este zero în momentul de față. Aceasta se întâmplă  datorită încercărilor de a slăbi Justiția, de a slăbi Statul de Drept, de a modifica legile Justiției în favoarea politicienilor corupți.

Al doilea motiv a pierderii încrederii, se datorează modului în care Guvernul României gestionează economia țării și anume în urmă cu doi ani, când PSD au venit la guvernare, aveam zero la sută rata inflației, acum avem 5 la sută. Suntem țara europeană cu cea mai mare rată a inflației. Leul atinge cota minimă în raport cu euro. Guvernul nu reușește să absoarbă fondurile europene care ni se cuvin. Ele sunt absorbite în momentul de față doar de către primari, și de către președinții de Consilii Județene competenți, care, cum am spus, sunt în marea lor majoritate colegi din Partidul Național Liberal. Deci, Uniunea Europeană vede că sub conducerea PSD-ului economia României merge în direcția greșită.

Cel de-al treilea motiv, datorită căruia Uniunea Europeană nu are încredere în Guvernul de la București, este modul în care Guvernul condus de către premierul Dăncilă vorbește despre propriul popor. Și vă spun sincer, nu am văzut niciodată un guvern în UE, care să-și vorbească propriul popor de rău, așa cum o face prim -ministrul Dăncilă. Așa cum o face Guvernul PSD. Deci, încredrea Uniunii Europene în Guvernul Dăncilă este zero. Totodată, UE apreciază sincer poporul român, România. Și am văzut lideri europeni care au venit la București, au citat din autori români, din Nichita Stănescu, Mircea Eliade, Andrei Pleșu și ne-au spus: Apărați valorile europene, așa cum Helmunth Duckadam a apărat cele patru penalty-uri în Finala Cupei Campionilor la Sevilla! Deci,  Europa este alături de poporul român, Europa este alături de românii din România, la fel cum este și alături de cetățenii Republicii Moldova, și acest lucru trebuie știut. Cum combatem noi la București ? Păi, vă spun următorul lucru, eu țin foarte mult la oameni în momentul de față, împreună cu colegii din Partidul Național Liberal. Am fost chiar ieri în fieful domnului Dragnea la Teleorman, am fost în Slatina, care, de asemenea, este un județ roșu. Am fost în multe colțuri roșii, am fost la Constanța, la Vaslui și mergem și în orașe conduse de primari ai Partidului Național Liberal. Am fost la Cluj, la Emil Boc, la Oradea, la Ilie Bolojan, la Alba-Iulia, la Mircea Hava, la Brașov, Timișoara, Arad, Sibiu. Și se vede foarte bine și clar că între zonele conduse de PNL și PSD este o diferență de la cer la pământ.  În zonele conduse de PNL, șomajul e mic, salariul e mare, oamenii au locuri de muncă. În zonele conduse de PSD, șomajul e mare, salariile sunt mici, oamenii sunt asistați social, sunt șomeri. Ceea ce facem noi, este să mergem între oameni, practic în toate colțurile țării și să spunem oamenilor că alegerile europarlamentare au o miză europeană, dar au și o miză românească, fiindcă sunt primele dintr-un rând de patru campanii de alegeri și e foarte important  să începem cu dreptul. Finala vor fi alegerile parlamemtare din 2020, dar nu poți câștiga finala, dacă pierzi primul tur. Așa e și la fotbal, dacă pierzi primul tur, n-ajungi în finală. De aceea, e important să începem cu dreptul europarlamentarele și scopul este să dăm României  un Guvern mai bun decât tot ce face PSD-ul și acest lucru este foarte important pentru noi și pentru Republica Moldova. Or,  pentru ca RM să poată beneficia la maximum de apropierea de UE, are nevoie de un avocat credibil și puternic la București, are nevoie de un Guvern al României la București, care să vă ajute și să meargă împreună cu voi, să convingă celelalte  țări europene. Dacă Guvernul României doarme în papuci e mult mai greu și pentru Republica Moldova

 

În ce măsură dumneavoastră, în calitate de candidat din partea Partidului Nașional Liberal, mizați pe voturile alegătorilor din Republica Moldova care au cetățenie română?

 

-Păi, vă spun sincer că pentru noi orice vot este la fel de important  și de aceea, campania noastră electorală se desfășoară în toate colțurile  României și în zone din România, unde noi ne aflăm la conducere, dar și în zonele unde PSD-ul este la conducere, de aceea, mergem și în diasporă. Colegii au fost în Spania, vom merge în Italia, Grecia, la Londra, în Germania, la Bruxelles și venim și în Republica Moldova. Campania noastră nu va fi completă fără Republica Moldova. Pentru noi ea este foarte importantă și suntem singurul partid care a făcut lucruri concrete pentru RM în ultimii cinci ani în Parlamentul European și care are un program concret pentru RM în următorii cinci ani în Parlamentul European.Vrem modificarea Parteneriatului Estic, ca RM să beneficieze mai mult de pe urma lui, vrem o perspectivă europeană pentru RM. Vrem cu 50 la sută mai multe fonduri europene pentru RM în următorii șapte ani, decât în acești șapte ani care să meargă la fermieri, la educație, la sănătate, reforma administrației, la ONG-uri, la IMM-uri. Vrem includerea RM în reglementările europene privind roaming-ul, pentru că atunci, câmd călătorești dintr-o țară în altă în Uniunea Europeană,  să poți telefona gratuit. Și știm cât e de scump roaming-ul pe număr de România în Republica Moldova și invers. Eu astăzi a trebuit să opresc traficul de date pe telefon, în caz contrar, diseară voi avea o factură de mii de lei numai pentru câteva fotografii trimise familiei sau postate pe facebook. De aceea, vom cere includerea Moldovei în reglementările privind roaming-ul la nivel european, astfel încât, dacă mergi cu o cartelă din Republica Moldova la cumpărături la Iași într-o zi, să poți suna gratuit, să nu mai trebuiască să-ți schimbi cartela sau să ai un al doilea telefon cu tine.

 

 

Veți merge personal la Cernăuți, Ismail  sau vor merge într-acolo alți  reprezentanți ai Partidului Național-Liberal?

 

-În măsura timpului, vom merge până la alegeri, dar cu siguranță vom merge și după alegeri, și unul din lucrurile pe care eu le-am făcut în acest mandat a fost organizarea unei expoziții în Parlamentul European cu privire la masacrul de la Fântâna Albă, din 1941. Am vrut să arăt întregii Uniunii Europene, cum românii, aflați în drum spre țara-mamă, au fost masacrați de trupele sovietice în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Deci, mă gândesc la românii din Cernăuți și din regiune, am încercat să pun situația lor în dicuție în Parlamentul European, și vom face la fel, dacă vom reuși să ajungem până la Alegerile Parlamentare, vom merge, cu siguranță, vom merge. Am făcut multe lucruri pentru ei și până acum, așa vom face și pe viitor.

 

De ce cetățeanul moldovean cu pașaport românesc trebuie să-l voteze pe  Siegfried Mureșan și PNL-ul la europarlamentare?

 

-Eu v-am mai spus, Partidul Național Liberal este singurul partid care propune cetățenilor Republicii Moldova o ofertă  bazată pe rezultatele noastre, pe faptul că am sprijinit Republica Moldova, pentru că am adus mai multe fonduri pentru oameni, pentru că au fost renovate școli, spitale, grădinițe, au fost reabilitate drumuri. Cu un guvern pro-european se poate face și mai mult. Am făcut lucruri în ultimii cinci ani și avem un program pentru următorii cinci ani cu perspective europene pentru Moldova, cu fonduri europene, cu eliminarea taxei de roaming. Suntem singurul partid care vorbim, pledăm concret pentru Republica Moldova. Asta am venit să spunem oamenilor, să ne prezentăm, să le cerem susținere și să-i încredințăm că vom fi alături de ei și în următorii cinci ani.

 

Vă mulțumesc foarte mult.

 

-Și eu vă mulțumesc, mi-a făcut plăcere.

 

 

 

2 Comments

leave a reply