Ce să spunem în acest sens despre vecina noastră Rusia? Păi, nimic bun. Deși, la lecțiile de istorie de la școală ni se spunea cu mândrie în voce că cam toate pe lumea asta au fost inventate de ruși: locomotiva, avionul, radioul, etc., acum știm că nu este așa. Nici în domeniul construcției de automobile lucrurile nu stau mai bine. Firește, propaganda sovietică vorbea despre marile biruințe ale Avtopromului:   Zil-ul, Moskvici-ul, Volga, Zaporojețul, Ciaika etc., dar toate modelele erau furate sau copiate.  Filosoful Vasilii Rozanov remarca faptul că în Rusia fiecare a doua avere/proprietate crește din „украл”  sau „выпросил”.
Lista exemplelor este lungă-lungă. După lovitura de stat din Octombrie 1917, tânărul stat al muncitorilor și țăranilor trebuia să uimească toată lumea cu metodele progresiste de activitate economică.  Deja în 1918 a fost înființat Laboratorul Științific Automobilistic (NAL), redenumit mai târziu NAMI. Primul automobil sovietic NAMI-1  a fost „construit” de inginerul Șarapov. Între anii 1927 -1930 au fost construite 403 automobile de această marcă. Mult mai târziu, în 1979,  el va recunoaște că a preluat schema NAMI -1 în întregime de la Tatra 11.

FordFord A 1931ГАЗ А 1932-1936
ГАЗ А 1932-1936
Buick 90L 1932
Buick 90L 1932
Л1 „Красный путиловец” 1933
Л1
Ford V8 40 1934
Ford V8 40 1934
ГАЗ М1 1936-1941
ГАЗ М1 1936-1941
Packard 180 1942
Packard 180 1942
ЗИС-110 1946-1959
ЗИС-110 1946-1959
Cadillac 62 1948
Cadillac 62 1948
ЗИМ ГАЗ-12 1952-1959
ЗИМ ГАЗ-12 1952-1959
Cadillac Fleetwood 75 1935
Cadillac Fleetwood 75 1935
ЗИС-102 1936-1938
ЗИС-102 1936-1938
Opel Kadett K38 1938
Opel Kadett K38 1938
„Москвич” 400 1947-1954
Ford Prefect (Англия) 1952-1958
Ford Prefect (Англия) 1952-1958
„Москвич-402” 1956-1964

 
Astfel s-a întâmplat  și cu toate celelalte automobile de producție „sovietică”. Odată cu declanșarea crizei economice din 1929, firmele americane  s-au orientat spre piața din URSS. A reușit să se impună Ford A, care a și început să fie produs  uzina de automobile din Nijni Novgorod,  începând cu decembrie 1932. Ele se numeau Gaz A – „fordurile roșii”. Acestea au fost înlocuite, din cauza că aveau caroseria deschisă și nu aveau portbagaj, cu modelul Ford 1934, dar readaptat pentru drumurile sovietice. Astfel a apărut Gaz M1 în baza  căruia a fost rodată schema „proiectării” următoarelor generații de automobile sovietice: este cumpărat un model străin, este studiat amănunțit, se adaptează condițiilor sovietice și este pus în producție.
Prima limuzină sovietică a fost produsă în 1932  la uzina „Krasnîi Putiloveț”, de data asta fiind copiat fără permisiune modelul american Biuik 90L. Au fost construite doar 7 automobile de această clasă, iar  și la construcția  deja a ZIS 101 de la  Biuk au luat doar motorul, iar de la Cadillac – caroseria.
Deși după război la uzinele de automobile din Moscova și Nijni Novgorod și Iaroslavli au crescut mai mulți ingineri de perspectivă, „constructorii” primului automobil de clasă postbelic ZIS -110 au avut de ales între Packard 180, Packard Clipper, Cadillac 75 și Cadillac 63. Stalin a ales Packard 180.
Tot Iossif Visarionovici a ales cum trebuie să arate primul automobil sovietic cu cilindree mică de marca Mosckvici. Lui i-a plăcut în mod deosebit modelul nemțesc interbelic Opel Kadett. Pentru construcția următoarei serii– Mosckvici M-402 au fost alese Ford Perfect și Ford Taunus.
 

Ford Mainline 1954
Ford Mainline 1954
„Волга” ГАЗ-21 1956-1972
Packard Patrician 1956
Packard Patrician 1956
„Чайка” ГАЗ-13 1959-1977
NSU Prinz 4 1963-1970
NSU Prinz 4
„Запорожец” ЗАЗ-966 1966-1971
Fiat 600 1955-1972
Fiat 600
„Запорожец” ЗАЗ-965 1960-1968
Imperial Crown Limousine 1956
Imperial Crown Limousine
ЗИЛ-111 1958-1963
ЗИЛ-111
Ford Falcon 1966
Ford Falcon
„Волга” ГАЗ-24 1970

Modelul care a succedat Pobeda s-a numit Volga. Automobilul sovietic copia întrutotul Ford Mainline 1954, care fusese cumpărat împreună cu Chevrolet Belair și Plymouth Savoy special pentru uzina „GAZ”. Încă în faza proiectării s-a produs o confuzie neplăcută. Revista „Ogonek” a pus în pagină fotografiile celor trei modele americane sub titlul „Noile automobile sovietice de clasă medie”
La fel, s-a procedat și în cazul  modelului ZAZ – 965 (Zaporojeț), care era frate siamez cu Fiat 400.
Așa au stat lucrurile până a murit URSS. Astfel, modelul  ” Mosckvici „-1241 este preluat de la Chrysler 1501. Până și mult  prețuita în epocă VAZ 2109  (deviatka”)  era o copie Nissan Sunny 1978, iar micuța Oka era rudă apropiată  cu Daihatsu Cuore. Poate cel mai relativ  recent furt este modelul Gazel care este, de fapt, Ford Transit

Chrysler NewYorker 1965
Chrysler NewYorker
„Чайка” ГАЗ-14 1977-1990
Lincoln Continental Limousine Lehmann Peterson 1965
Lincoln Continental Limousine Lehmann Peterson
ЗИЛ-114 1967-1977
ЗИЛ-114
Nissan Sunny 1978
Nissan Sunny
ВАЗ-2108 1984
ВАЗ-2108
Cadillac Fleetwood 75 1974
Cadillac Fleetwood 75
ЗИЛ-115 1978-1986
ЗИЛ-115
SIMCA 1307 1975-1979
SIMCA 1307
„Москвич” 2141 1985
Fiat 124 1965
Fiat 124
„Жигули” ВАЗ-2101 1970