Piața serviciilor de telefonie mobilă continuă dinamica negativă

Datele statistice privind evoluția pieței serviciilor de telefonie mobilă, în primul semestru al anului 2018, arată o tendință continuă de scădere a veniturilor realizate de furnizori, în condițiile diminuării numărului de utilizatori ai acestor servicii, dar și a traficului de voce generat de ei, transmite IPN.

Potrivit datelor Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, volumul total al veniturilor realizate din vânzarea serviciilor de telefonie mobilă a scăzut cu 99,4 milioane de lei (-6%), față de aceeași perioadă a anului trecut și a totalizat peste 1,5 miliarde de lei. Numărul utilizatorilor s-a micșorat, față de finalul anului 2017, cu 51,5 mii (-1,2%) și a constituit 4,4 milioane, iar volumul traficului de voce s-a diminuat, în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, cu 26,2 milioane de minute (-0,8%) și a alcătuit 3,6 miliarde minute.

Conform datelor prezentate de cei trei furnizori de servicii de comunicații mobile – Orange Moldova, Moldcell şi Moldtelecom (Unite) – scăderea pieței de telefonie mobilă a fost determinată, de fapt, de micșorarea vânzărilor realizate de Moldcell și Orange Moldova. Volumul vânzărilor înregistrate de Moldcell s-a redus cu 9% și a totalizat 465,1 milioane de lei. Vânzările efectuate de Orange Moldova s-au diminuat cu 5,9% și au depășit 998,6 milioane de lei. Totodată, vânzările înregistrate de Moldtelecom au sporit cu 12,1% și au totalizat peste 82,2 milioane de lei. În consecință, venitul mediu lunar per utilizator (ARPU) a scăzut cu 2,4% și a alcătuit 71,3 lei. Moldtelecom a înregistrat un ARPU de 83 de lei, Orange Moldova – de 75,4 lei și Moldcell – de 62,4 lei.

Micșorarea numărului total de utilizatori a fost cauzată de diminuarea bazei de clienți ai companiilor Orange Moldova, cu 42,6 mii, atingând cifra de peste 2,5 milioane mii și Moldcell cu 19,9 mii, ajungând la peste 1,4 milioane. Numărul clienților Moldtelecom a crescut cu 10,9 mii și a alcătuit 386,2 mii. Urmare a acestei evoluții, rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă la o sută de locuitori ai Republicii Moldova a scăzut cu 1,45 puncte procentuale și a alcătuit 124,2%.

Traficul mediu lunar (MoU) generat de un utilizator, în primul semestru al anului 2018, a constituit 270 de minute (patru ore și 30 minute), iar durata unui apel a fost de 1,7 minute.

La finalul primului semestru 2018, cotele de piață ale celor trei furnizori de servicii de telefonie mobilă, în funcție de volumul de vânzări, au fost următoarele: Orange Moldova – 64,6%, Moldcell – de 30,1% și Moldtelecom – de 5,3%.

leave a reply