Procedura de înstrăinare şi înregistrare a bunurilor imobile a fost simplificată. Parlamentul a votat în ședința de astăzi, modificarea Legii cu privire la notariat, susținută de 56 de deputați prezenți la ședință.
Noua procedură prevede ca la autentificarea contractului de înstrăinare al bunurilor supuse înregistrării, persoanelor fizice şi juridice să nu fie obligate să prezinte certificatul eliberat de Serviciul Fiscal de Stat privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget aferente bunurilor.
În prezent, contractul de înstrăinare şi contractul de gaj al bunurilor supuse înregistrării se autentifică cu condiţia prezentării documentelor care confirmă dreptul de proprietate asupra acestor bunuri, a certificatului Serviciului Fiscal de Stat privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget aferente bunurilor respective, a extrasului din registrul gajului despre lipsa gajului acestor bunuri.
Modificarea va reduce timpul şi costurile aferente înregistrării proprietăţii. Totodată, Serviciul Fiscal de Stat nu deţine un cadastru fiscal complet la nivel naţional din motiv că imobilele din sectorul rural nu au fost evaluate.
Autentificarea înscrisului se face prin stabilirea identităţii părţilor, exprimarea consimţământului acestora cu privire la conţinutul actului şi semnătura acestora, precum si data înscrisului.
Conform datelor de la registru circa 400 mii persoane efectuează anual operaţiuni cu bunurile imobile.