
Evoluția mediului de securitate regional și mondial impun statelor reevaluarea și repoziționarea principalelor structuri de securitate astfel încât să poată face față noilor provocări ce riscă să submineze și să facă nefuncțional un stat. În cazul Republicii Moldova neadaptarea la timp, nici măcar legislativ, a determinat o vulnerabilizare majoră lăsând statul în bătaia vântului, incapabil să răspundă amenințărilor ce riscă să-l afecteze perturbând nu doar vectorul de politică externă ci procesele democratice interne prin interferențe atât în alegeri cât și subordonarea guvernării altor state cum este cazul lui Igor Dodon și PSRM.
În cadrul apărării Republicii Moldova rolul Serviciului de Informații și Securitate în lipsa unui cadru legislativ, care să-i permită să activeze asemenea omologilor din alte țări cu democrație consolidată a fost unul de cenușăreasă și de cele mai multe ori ignorat de decidenți de-a lungul anilor. În lipsa unei legi de secol 21 a SIS, care să-i permită derularea de măsuri interne și externe menite a proteja statul, în Republica Moldova au ”înflorit” de la Coloana a 5 a a Moscovei la tot felul de separatisme, mișcări de masă coordonate din exteriorul țării cum este cazul Rusiei punând presiune atât pe decidenți cât și pe populație.
Un nou SIS adaptat
În contextul actual când la granițele Republicii Moldova se derulează un război, când pericolele hibride sau determinarea unor fluxuri migratoare ce pot afecta buna funcționare a statului până la secesiune o nouă lege de funcționare aflată în Parlament este mai mult ca necesară.
Proiectul de lege inițiat de parlamentarii PAS și care va intra în următoarele zile în dezbaterea plenului legislativ este menit pe de o parte reglementeze și să dezvolte capacitatea contrainformativă și informativă externă a SIS dar și să creeze un sistem adecvat de garanții și control menit să prevină și elimine eventualele abuzuri.
O noutate mult dezbătută în cadrul noi legi a SIS o reprezintă instituirea mandatului judecătoresc. Așa cum este ea definită în cadrul proiectului reprezintă o instituție de drept ce permite autorizarea de către o instanță de judecată a unor măsuri contrainformative și informative ce vizează o ingerință în viața privată. Mandatul judecătoresc ar urma să fie eliberat la solicitarea argumentată a conducerii SIS. De asemenea, proiectul prevede că măsurile contrainformative sunt expres stabilite de lege iar acele măsuri dispuse de directorul Serviciului sau de directorul adjunct special împuternicit sunt cu un grad redus de ingerință în viața privată (accesul la informații financiare, monitorizarea tranzacțiilor financiare, identificarea abonatului, proprietarului sau utilizatorului unui sistem de comunicații electronice, etc)
Aceste măsuri cuprinse în noul proiect de lege al SIS nu sunt noi fiind deja funcționale în mai multe țări europene, printre care România și țările baltice. Măsurile mai sus menționate au permis țărilor respective să contracareze atât activitatea de spionaj și sabotaj a Rusiei cât și contracararea războiului hibrid. Prin această nouă lege instituția se poate concentra nu doar pe sancționarea unor infracțiuni ci mai ales pe prevenirea și contracararea acestora, astfel încât eventuale pagube sau ingerințe ale unor state ostile în activitatea internă a R.Moldova să fie cât mai limitate sau eliminate cu totul.
Totodată, o altă noutate cuprinsă în proiectul parlamentarilor PAS îl constituie obligația SIS de a informa persoana supusă activității contrainformative despre faptul că în privința ei au fost derulate acest tip de măsuri, inclusiv ce vizează anumite elemente ale vieții private.
În ceea ce privește acțiunile externe, care de asemenea reprezintă o noutate a normei legislative, are în vedere stabilirea prin activități externe a amenințărilor și riscului cu care se poate confrunta R.Moldova. După cum bine se știe cea mai mare parte a amenințărilor sunt coordonate din exterior fiind de asemenea un element ce poate fi subiect al cooperării internaționale dată fiind expertiza SIS în spațiul CSI, lucru recunoscut de partenerii externi.
Rolul SIS: alertă timpurie și prevenție
Fără a încerca să intrăm în dezbaterea legislativă a acestui proiect, destul de stufos dat fiind rolul SIS în protejarea securității și siguranței naționale, necesitatea de reformare a instituției este esențială pentru statul Republica Moldova. Cu această lege SIS trebuie să devină ochii și urechile statului fără a deveni prin abuz sufletul Republicii Moldova. Principala sarcină a Serviciului va fi aceea de avertizare timpurie dar și prevenire. Republica Moldova se află în epicentrul unui mediu de securitate ostil cu niște adversari redutabili iar capacitatea de adaptare la noile provocări necesită un nou cadru legislativ. Noua lege ce va reglementa activitatea instituției este un conformă cu cea a omologilor din statele UE și are sarcina de găsi echilibrul între drepturile omului și apărarea Republicii Moldova. Cu siguranță opoziția de stânga va protesta nu pentru ca noua lege ar încălca drepturile cuiva ci pentru că cei angrenați împotriva statului vor avea un adversar mai puternic. Din păcate, pe lângă actul normativ sunt necesare și fonduri mult suplimentare celor pe care le primește SIS-ul de azi. Într-o lume bazată pe cunoaștere informația costă, iar, securitatea chiar dacă nu produce direct valoare financiară ea creează premisele unui cadru sigur de creștere a afacerilor prin siguranța pe care o produce. Adaptarea legislativă a SIS poate fi considerat un pas important spre restructurarea si adaptarea sectorului de securitate la noile provocări de securitate și nu doar. Când un stat nu vede și nu aude o vor face statele adverse.
Proiectele de lege privind activitatea Serviciului de Informații și Securitate pot fi consultate AICI și AICI.