Menționam și cu alte ocazii că în defuncta URSS mașinăria ideologică/de propaganda a funcționat la turații maxime. Astfel, uneori realizări notabile în diferite domenii erau folosite nu în scpoul dezvoltării economice, ci în cele propagandistice.

În 1934 în URSS a fost construit cel mai mare avion din istoria aviației mondiale Tupolev ANT-20 Maxim Gorki. Avionul era propulsat de 8 motoare V-12 cu o capacitate de 900 cai putere, dintre care- 6 motoare fiind montate pe aripi şi 2 deasupra navei. Avionul cu un echipaj de 8 persoane, putea transporta 72 de pasageri. El putea zbura pe distanţa de 1200 Km, la înălţimea de 4500 m, cu o viteză maximă de 220 Km pe oră. Lungimea aripilor era de 63 de metri, iar suprafaţa totală a acestora era de aproape 500 de metri pătraţi! Ei bine, acest gigant, de altfel o mare performanță a industriei aviatice sovietice din epocă, era destinat în exclusivitate propagandei staliniste, fiind echipat cu un aparat de radio puternic, numit „vocea din cer”, cu emiţătoare radio, cu maşini de imprimat, laborator fotografic, bibliotecă, cu un proiector de filme cu sunet pentru vizionarea filmelor în timpul zborului etc.
Imensul avion a avut un destin trist de tot. În 1935, în timpul unei demonstraţii în cerul Moscovei, el s-a ciocnit cu o altă navă și s-a prăbușit. Toți cei 45 de oameni aflați la bord au murit. Ulterior, al doilea avion identic, construit în 1938 și numit ANT-20bis, s-a prăbuşit și el în 1942 ca urmare a unei neglijențe a pilotului, iar cei 36 de oameni de la bord au decedat.
URSS nu a putut valorifica această experiență novatoare, astfel că, după aceste două catastrofe aviatice, a urmat o lungă perioadă în care întâietatea în construcția avioanelor de mare tonaj sau cu număr mare de pasageri la bord le-a aparținut/le aparține americanilor: Hughes H-4 Hercules, 1947, Boeing 747 – 8, 1970, Lockheed C-5 Galaxy, 1970, Lockheed C-130 Hercules, 1956, Boieing 777, 1995, Boeing 747 Dreamlifter, 2007 sau a europenilor Airbus A 380, 2007. Abia în 1988, la Kiev, a fost produs cel mai mare avion din lume AN-225 Mria, dar într-un singur exemplar, cel de al doilea a fost definitivat abia în 2008. Destrămarea URSS –ului a însemnat și blocarea acestui grandios proiect.